همه چیز درباره استایل تام بوی
استایل تام بوی ، یکی از استایل‌هایی است که این روزها بسیار به چشم می‌خورد و طرف‌داران بسیار زیادی در میان دختران جوان و نوجوان دارد. اما تا به حال شده به این فکر کنید که این استایل از کجا و چگونه شروع شد؟ تاریخچه این استایل چیست؟ به چه استایل‌هایی تام بوی می‌گویند؟ ما در این مقاله قصد داریم تا در مورد این استایل خاص و دوست داشتنی صحبت کنیم. پس اگر در رابطه با تام بوی کنجکاو هستید؛ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

دختری با ژاکت خاکستری و شلوار جین تیره

 

تاریخچه سبک تام بوی
واژه تام بوی در واقع از دو کلمه تام، که نامی پسرانه است و بوی در زبان انگلیسی به معنای پسر، تشکیل شده و معمولا به دخترانی گفته می‌شود که لباس‌های پسرانه به تن می‌کنند. زمانی که به تاریخچه این سبک نگاه می‌اندازیم، متوجه می‌شویم که تام بوی در ابتدا چنین معنایی نداشته، بلکه با گذشت زمان و سپری کردن چالش‌های بسیار زیادی، اکنون به آن چیزی که امروزه می‌بینیم تبدیل شده است. طبق آن چیزی که در فرهنگ لغت آکسفورد آمده؛ در سال ۱۵۵۳ میلادی واژه تام بوی در واقع برای پسران بی‌ادب و پر شر و شور کاربرد داشت. با گذشت زمان این لغت به زنان بی‌حیا اختصاص پیدا کرد و در اوایل قرن ۱۷ میلادی معنای امروزی خود را پیدا کرد.

تا قبل از شروع قرن نوزدهم میلادی، کلمه زنانگی بیشتر مفهومی مانند شکنندگی، لطافت، ضعف و… داشت؛ اما با آغاز قرن نوزدهم میلادی و شروع جنگ جهانی، زنان شروع به یادگیری مهارت‌های شغلی صنعتی کردند که این مهارت‌ها نیاز به قدرت بدنی بسیار بالایی داشت. به مرور نگاه‌ها و طرز تفکرات مردم نسبت به این موضوع تغییر پیدا کرد و جامعه شاهد زنان با لباس‌های مکانیکی و… بود. در آن زمان زنان پا به پای مردان در جامعه کار می‌کردند؛ این موضوع زمینه ساز فرهنگی با عنوان تاموییسم شد.

 

دختری با کت چرم و شلوار جین اسکینی آبی

 

حضور تام بوی در صنعت فشن
سبک تام بوی در دهه ۱۹۲۰ میلادی، پا به دنیای فشن گذاشت. زمانی که عصر جاز به اوج شکوفایی خود رسیده بود؛ یعنی موقعی که ظاهر اسپرت با موهای باب زنانه در میان مردم بسیار محبوب شده بود. مجله VOUGE از این استایل با عنوان «زنی که می‌خواهد آراسته و پسرانه به‌نظر برسد» یاد می‌کند. در سال ۲۰۱۰ میلادی، استایل تام بوی یک امضا رسمی برای خود پیدا کرد که شامل تی‌شرت، شلوار جین اسکینی، کت و چکمه بود.

افراد تأثیر گذار در سبک تام بوی
کوکو شنل که بیشتر به خاطر طراحی‌های جسورانه‌اش معروف است؛ خود مظهر موی کوتاه، روحیه‌ای مستقل و به نوعی مردانه است. همچنین کاترین هپبورن در دهه ۱۹۴۰ میلادی، یکی از مهم‌ترین نمادهای این سبک به شمار می‌رود.

 

دختری با تی‌شرت لانگ سفید و شلوار بگ مشکی

 

تام بوی استایلی فارغ از جنسیت
در استایل تام بوی، مبحث جنسیت باعث شد تا روان‌شناسان بسیار زیادی بر روی این موضوع تحقیقاتی انجام دهند؛ به همین دلیل نظریه‌های بسیار زیادی در رابطه با این موضوع وجود دارد. برخی معتقدند که گرایش دختران به استایل تام بوی بخشی از رشد و بلوغ آنان است که ممکن است هنوز با جنسیت خود به صلح نرسیده باشند. برخی دیگر معتقدند که سطح بالای تستوسترون در نوزادان شرایط تام بوی بودن را فراهم می‌کند، که البته این مسئله طبیعی ست و جای نگرانی ندارد. اما نکته‌‌ای بسیار مهم در رابطه با این استایل وجود دارد که میل دختران به تام بوی تعریف کننده جنسیت فردی که آن را انتخاب می‌کنند، نیست.

 

دختری با بلوز مردانه و شلوار پارچه‌ای مشکی

 

چگونه یک استایل تام بوی داشته باشیم؟
برای داشتن استایل تام بوی نیازی نیست که حتما کمد لباس‌هایتان را مملو از آیتم‌های مردانه کنید. از آن جایی که این استایل بسیار خلاقانه عمل می‌کند، پس می‌تواند تنوع بسیار زیادی داشته باشد. جدا ازآیتم‌هایی که به عنوان امضا برای این سبک شناخته شده‌اند؛ شما می‌توانید آیتم‌ها و اکسسوری‌های بسیار زیادی در استایل خود جای دهید.

به‌عنوان مثال استفاده از بلوز مردانه که عموما تا حد بسیار زیادی اور سایز است و یا می‌تواند در طرح‌ها مختلف مانند راه‌راه یا چهارخانه باشد، بسیار هوشمندانه است. این آیتم می‌تواند مانند کتی عمل می‌کند که روی تی‌شرت سفید پوشیده می‌شود. اگر می‌خواهید یک استایل تام بوی کلاسیک داشته باشید، می‌توانید از کت و شلوار ست و کلاه کمک بگیرید. اگر اندم چاق و یا توپری دارید می‌توانید به صورت لایه لایه لباس بپوشید. اکسسوری‌هایی مانند کمربند و ساعت می‌توانند به تکمیل شدن استایل شما کمک کند.

آیتم‌های پرکاربرد در استایل تام بوی
در استایل تام بوی چند آیتم وجود دارد که بسیار پرکاربرد هستند و پیروان این سبک، بیشتر از این آیتم‌ها در استایل خود استفاده می‌کنند. در ادامه این آیتم‌ها را بررسی می‌کنیم.

شلوار بگ
همان‌طور که گفته شد شلوارهای جذب اسکینی برای این استایل چندان مناسب نیستند. بهترین انتخاب شلوارهای بگ هستند. جنس آن می‌تواند کتان، جین یا هر چیز دیگری باشد. شما می‌توانید آن‌ها را با تی‌شرت لانگ یا پیراهن مردانه ست کرده و به همراه کتانی استایل خود را تکمیل کنید.

تی‌شرت
از دیگر آیتم‌های پرکاربرد در این سبک، تی‌شرت‌ها هستند. بهتر است تی‌شرتی که انتخاب می‌کنید گشاد باشد. اما این به این معنا نیست که تی‌شرت‌های سایز خودتان را نتوانید به تن کنید، بلکه شما می‌توانید آن‌ها را زیر پیراهنتان بپوشید. انواع تی شرت دخترانه برای این استایل مناسب است.

کلاه بیسبال
کلاه‌ بیسبال نیز از دیگر آیتم‌هایی است که در استایل تام بوی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آن جایی که این کلاه‌ها یونی‌سکس هستند، یعنی جنسیت نمی‌شناسند بهترین گزینه محسوب می‌شوند. علت نام‌گذاری آن نیز به این دلیل است که اوایل توسط بازیکنان بیسبال استفاده می‌شد. اما با ورود آن به دنیای فشن جایگاه ویژه‌ای پیدا کرد.

شلوار مام استایل
اگر دوست ندارید شلوار بگ به تن کنید، پیشنهاد ما به شما این است که از شلوارهای مام استایل استفاده کنید. این شلوارها به خاطر ظاهری که دارند، استایل شما را بیشتر به سبک تام بوی نزدیک‌تر می‌کنند. در بین شلوارهای زنانه شلوار جین بگ بهترین انتخاب به نظر میرسد.

کفش مناسب
همیشه به خاطر داشته باشید که مناسب‌ترین کفش‌ها برای استایل تام بوی، کتانی‌ها هستند. سبک تام بوی جایی برای کفش‌ها و صندل‌های پاشنه‌دار ندارد. در فصل سرما نیز می‌توانید از نیم‌بوت‌های چرم و یا ارتشی استفاده کنید.

 

کفش مناسب برای استایل تام بوی

 

بایدها و نباید‌های استایل تام بوی
از آن‌جایی که استایل تام بوی، یک استایل نسبتا متمایزی است؛ حتما باید در نظر داشت که توجه بسیار زیادی را به خود جلب خواهد کرد، و ممکن است شما را کمی معذب کند. بنابراین پیشنهاد می‌شود لباسی که به تن می‌کنید حتما به شما احساس راحتی بدهد. زیرا یکی از مهم‌ترین قوانین استایل تام بوی راحتی پوشنده است. برای داشتن یک استایل تام بوی شیک باید فرم اندامی خود را در نظر داشته باشید. اگر خیال می‌کنید که سبک تام بوی از ترندها به دور است، باید به شما بگوییم که سخت در اشتباهید. پیروان این سبک معمولا بسیار پیگیر اخبارهای ترند هستند و مطابق با مد روز پیش می‌روند.

از پوشیدن لباس‌های تنگ یا فیت بدن به شدت خودداری کنید. رنگ‌های مناسب برای استایل تام بوی، بیش‌تر رنگ‌های تیره و یا خنثی مانند مشکی و خاکستری هستند، بنابراین بهتر است از رنگ‌های شاد مانند صورتی، آبی آسمانی، سبز، نارنجی، بنفش و… دوری کنید.

 

دختری با تی‌شرت لانگ سفید و شلوارک مشکی

 

ما در این مقاله از تاریخچه استایل تام بوی صحبت کردیم و معنای آن را بررسی کردیم. همچنین دانستیم که تام بوی چگونه سر از دنیای فشن در آورد و چگونه به شکل امروزی که ما می‌بینیم تبدیل شد. و در آخر نحوه داشتن یک استایل تام بوی شیک را مورد بررسی قرار دادیم و از بایدها و نبایدهای آن گفتیم. حال نظر شما در این باره چیست؟ آیا شما پیرو این سبک هستید؟ چه ایده‌های دیگری برای ست کردن این استایل در ذهن خود دارید؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.