بزرگترین معامله تاریخ صنعت زیبایی

تملک برند rhode توسط e.l.f. Beauty به ارزش ۱ میلیارد دلار
در یکی از بزرگترین معاملات تاریخ صنعت زیبایی مستقیم به مصرفکننده (DTC)، شرکت آمریکایی e.l.f. Beauty در روز چهارشنبه، ۲۸ مه ۲۰۲۵، از تصمیم خود برای خرید برند آرایشی و مراقبتی rhode – متعلق به مدل و کارآفرین مشهور هیلی بیبر (Hailey Bieber) – با ارزشی معادل ۱ میلیارد دلار آمریکا خبر داد.
خریدی استراتژیک برای تنوعبخشی به سبد برندها
e.l.f. Beauty که از پیشگامان برندهای آنلاین مستقیم به مصرفکننده در اوایل دهه ۲۰۰۰ است، با استفاده از اینترنت و شبکههای اجتماعی، رابطهای مستقیم و بدون واسطه با مشتریان برقرار کرد و با محصولاتی پاک، مقرونبهصرفه و همکاری با اینفلوئنسرها به محبوبیت رسید.
تارنگ امین (Tarang Amin)، مدیرعامل e.l.f.، در اینباره گفت:ما در rhode یک برند نوآور همراستا با خود یافتیم. rhode با رشدی سریع، دسترسی به زیبایی پرستیژ را برای همه ممکن کرده و کاملاً با چشمانداز e.l.f. برای ساخت یک شرکت متفاوت هماهنگ است. ما به پتانسیل انفجاری رشد این برند ایمان داریم.
شرایط معامله و اهداف آینده
طبق اعلام رسمی، مبلغ معامله به این صورت است:
- ۶۰۰ میلیون دلار بهصورت نقدی
- ۲۰۰ میلیون دلار سهام
- ۲۰۰ میلیون دلار پاداش عملکرد (earnout) بر اساس عملکرد برند طی سه سال آینده
این مبلغ معادل ۳.۸ برابر فروش خالص برند rhode طی دوازدهماهه منتهی به ۳۱ مارس ۲۰۲۵ است که ۲۱۲ میلیون دلار گزارش شده است.
هیلی بیبر درباره این مشارکت گفت:همکاری با e.l.f. Beauty فرصتی فوقالعاده برای تقویت توانایی ما در ارائه محصولات نوآورانه به جامعهمان و گسترش جهانی دسترسی به آنهاست.»
او همچنان بهعنوان مدیر ارشد خلاقیت (CCO) و رئیس نوآوری برند rhode باقی خواهد ماند. دو بنیانگذار دیگر یعنی مایکل د. راتنر و لورن راتنر نیز همچنان در تیم اجرایی خواهند بود.
چالشهای اقتصادی و توسعه جهانی
این بزرگترین خرید تاریخ e.l.f. در زمانی صورت میگیرد که فشارهای اقتصادی ناشی از تعرفههای وارداتی از چین، حاشیه سود شرکت را تهدید میکند. طبق گزارشها، ۷۵٪ از تولیدات e.l.f. در چین انجام میشود و تعرفههای اعمالشده توسط دولت ترامپ ممکن است سالانه تا ۵۰ میلیون دلار برای شرکت هزینه ایجاد کند.
آینده rhode در فروش حضوری
برند rhode که فقط سه سال از تأسیس آن میگذرد، بهویژه با بالم لبهای رنگی خود (LipTint) شناخته شده است و تمرکز آن بر مراقبت پوستی سطح بالا و میکاپ مینیمال بوده است. قرار است این برند تا پایان سال جاری میلادی برای اولین بار محصولات خود را بهصورت حضوری در فروشگاههای Sephora در آمریکای شمالی و بریتانیا عرضه کند.