چرا فروشگاه تیک‌تاک فرصت نادر بعدی رشد در حوزه زیبایی است؟

کارشناسان می‌گویند تجارت الکترونیک محتوا در سال‌های اخیر رشد انفجاری در بازار زیبایی چین داشته است و با گسترش این جنبش در اروپا، پیشگامان از مزایای آن بهره‌مند خواهند شد.

طبق آمار Statistica، چین از نظر درآمد، دومین بازار بزرگ لوازم آرایشی و بهداشتی در جهان پس از ایالات متحده است. و یینگ سانگ، رئیس اجرایی نمایشگاه تجاری B2B China Beauty Expo ، گفت: این بازاری با فعالیت‌های فراوان است که با مصرف‌کنندگان فزاینده و رونق قابل توجه تجارت الکترونیک تقویت می‌شود.

روندهای زیبایی C

سانگ ماه گذشته در سخنرانی خود خطاب به شرکت‌کنندگان در نمایشگاه تجاری Cosmetic 360 در پاریس، فرانسه ، گفت که ۲۵۰ میلیون مصرف‌کننده جوان چینی – در سنین ۱۸ تا ۳۴ سال – همچنان «گروه غالب در زمینه زیبایی» هستند، زیرا آنها از برندهای داخلی و بین‌المللی خرید می‌کنند و «تمایل بیشتری به تجربه‌گرایی» دارند.

او گفت، مصرف‌کنندگان ۲۴ تا ۴۴ ساله در چین ۲۱۹ میلیون نفر را تشکیل می‌دهند و ترجیح می‌دهند «محصولات با کیفیت بالا و کاربردی» مانند محصولاتی که نیازهای ضد پیری یا مراقبت‌های ویژه پوست را هدف قرار می‌دهند، خریداری کنند و احتمال بیشتری دارد که روی محصولات درجه یک سرمایه‌گذاری کنند.

با این حال، سانگ گفت، ۶۴۶ میلیون نفر بالای ۴۵ سال در چین، گروهی «به‌طور فزاینده‌ای مهم» برای زیبایی هستند. «تقاضای فزاینده‌ای برای برندهای لوکس که به موضوع پیری می‌پردازند، وجود دارد.»

او گفت، فراتر از این، مصرف‌کنندگان محصولات زیبایی چینی به طور کلی «به سلامت خود اهمیت بیشتری می‌دهند و از نظر زیست‌محیطی هوشیارتر می‌شوند»، بنابراین برندهایی که محصولات پاک‌تر و سبزتر را با قیمت‌های معقول ارائه می‌دهند، جذاب خواهند بود. اگرچه هیچ یک از این موارد بدون یک استراتژی تجارت الکترونیک قابل توجه، مرتبط نیستند.

نفوذ تجارت الکترونیک

سانگ گفت، تأثیر تجارت الکترونیک بر بازار زیبایی چین را نمی‌توان دست کم گرفت، به ویژه در بخش محتوا که پخش زنده و بازاریابی اینفلوئنسرها اکنون کلید تعامل با مصرف‌کنندگان است.

موتو چن، معاون رئیس نشریه تخصصی زیبایی China Cosmetics Review (CCR) ، با این نظر موافق است: «ادغام محتوا و خرید، رفتار مصرف‌کننده در چین را تا حد زیادی تغییر داده است.»

چن به شرکت‌کنندگان گفت که این موضوع را فقط می‌توان با مطالعه‌ی چگونگی شکل‌گیری بازار زیبایی کشور توسط TikTok Shop (در واقع، همتای چینی آن با نام Douyin) درک کرد .

فروش آنلاین از طریق TikTok/Douyin Shop در سال ۲۰۲۴ به ارزش ۴۴۹ میلیارد دلار در چین رسید؛ حدود ۳۰ درصد بیشتر از سال قبل که ۶۵ درصد از فروش مربوط به ویدیوهای کوتاه و پخش زنده بود.

چن با توصیف این رشد به عنوان «انفجاری»، گفت که این پلتفرم نویدبخش چشم‌اندازهای مهمی برای برندهای زیبایی و خرده‌فروشان در چین است. «چرا اینقدر خوب کار می‌کند؟ این یک اکوسیستم کاملاً یکپارچه با کشف، آموزش، خرید و پشتیبانی پس از خرید است که همه در یک مکان اتفاق می‌افتد. این امر خریدهای مکرر را تشویق می‌کند؛ این فقط مربوط به خریدهای ناگهانی نیست.»

فراتر از چین – یک فرصت رشد «نادر»

چن گفت، با توجه به سرعت رشد این پلتفرم در اروپا و ایالات متحده، فرصت‌های TikTok Shop بسیار فراتر از مرزهای زیبایی چین است. بنابراین، درک چگونگی تکامل این مدل در چین، برای کسب‌وکارهای زیبایی اروپایی و آمریکایی که به دنبال گشودن «فرصت‌های جدید» در تجارت الکترونیک و به طور خاص، تجارت الکترونیک محتوا هستند، کلیدی خواهد بود.

چن گفت، اما کسب‌وکارها باید «سریع حرکت کنند.» «… اروپا اکنون یک فرصت نادر دارد. پیشگامان می‌توانند سهم بازار را قبل از اشباع شدن کانال، تصاحب کنند.»

او توضیح داد که بریتانیا «پیش‌نمایش روشنی» از آنچه به زودی می‌تواند در سراسر اروپا اتفاق بیفتد، ارائه می‌دهد. فروشگاه تیک‌تاک اکنون بیش از ۳۰ میلیون کاربر ماهانه در بریتانیا – تقریباً نیمی از جمعیت – را جذب می‌کند و ۴۹۰ میلیارد حلقه مرتبط با زیبایی را ارائه می‌دهد، معادل حدود ۷۰۰۰ ویدیوی زیبایی برای هر نفر در بریتانیا. او گفت که این پلتفرم به یک «نیروی تجاری» تبدیل شده است و تعامل را به تجارت تبدیل می‌کند.

چن گفت که آینده رشد جهانی زیبایی به وضوح در استراتژی‌های «همه‌جانبه» و «آموزشی» مبتنی بر محتوا نهفته است. او توضیح داد: «تجارت الکترونیک محتوا اساساً در حال تغییر شکل صنعت زیبایی جهانی است. گسترش فروشگاه تیک‌تاک در سراسر اروپا فقط یک آزمایش نیست، بلکه واقعیت جدیدی است. و برندهای زیبایی اروپایی در یک دوراهی قرار دارند ، فکر می‌کنم همه در حال ورود به چیزی هستند که ما آن را «لحظه چین» می‌نامیم. برندهایی که زودتر این مدل را بپذیرند، رابطه عمیق‌تری با مصرف‌کننده برقرار می‌کنند و از مزیت داده‌ای تعیین‌کننده‌ای برخوردار می‌شوند.»

دکمه بازگشت به بالا