
زیبایی پیوند دهنده: آنچه لورآل و استی لادر در همکاریهای استارتاپی به دنبال آن هستند
نوآوری جهانی در حوزه زیبایی اغلب توسط شرکتهای بزرگ مقیاسبندی میشود، اما بسیاری از ایدهها از شرکتهای کوچکتر شروع میشوند و شرکتهای زیبایی به طور فزایندهای در حال بررسی استارتاپها برای یافتن نوآوری بزرگ بعدی در صنعت هستند.
طبق اعلام انجمن صنفی Cosmetics Europe ، تنها در اروپا، بیش از ۹۶۰۰ شرکت کوچک و متوسط (SME) در بازار ۱۰۴ میلیارد یورویی لوازم آرایشی و مراقبت شخصی این منطقه فعالیت میکنند . و تعداد استارتآپها نیز رو به افزایش است، به طوری که بیش از ۲۰۰۰ استارتآپ زیبایی تنها در فرانسه و بیش از ۱۰۰۰ استارتآپ در بریتانیا مستقر هستند.
بنابراین، این استارتآپها در بازار وسیعتر و بزرگتر زیبایی چقدر اهمیت دارند؟ و شرکتهای بزرگ زیبایی چقدر به ایدهها و نوآوریهای حاصل از این تیمهای کوچکتر علاقهمند هستند؟
دو تا از بزرگترین شرکتهای زیبایی جهان – گروه لورآل و شرکتهای استی لادر – در نمایشگاه تجاری Cosmetic 360 ماه گذشته در پاریس، فرانسه ، در این مورد بحث کردند و جزئیات چگونگی عملکرد برنامههای شتابدهنده اختصاصی و تعامل با استارتاپها را برای جذب ایدهها، افراد و محصولات نوآورانه شرح دادند. و به گفته مدیران هر دو شرکت، استارتاپها و کارآفرینان بخش مهمی از آینده زیبایی هستند.
چشمانداز زیبایی «دگرگونکننده»
آدونیس بوزید، مدیر جهانی نوآوری باز برای دیجیتال و بازاریابی در گروه لورآل ، گفت که این شرکت بزرگ زیبایی همیشه به دنبال همکاری با استارتآپهای نوآور است. به عنوان مثال، شتابدهنده استارتآپ لورآل، Station F Beauty Tech، که توسط بوزید رهبری میشود، در سال ۲۰۱۸ تأسیس شد تا شرکت را در همه زمینههای مرتبط با فناوری بهروز نگه دارد و از آن زمان با ۸۸ استارتآپ از سراسر جهان همکاری کرده و حدود ۲۶۰ میلیون دلار آمریکا در این شرکتها سرمایهگذاری کرده است.
بوزید به شرکتکنندگان در Cosmetic 360 گفت: «وظیفه شتابدهنده Station F Beauty Tech لورآل شناسایی شرکایی است که میتوانیم با آنها ارتباط برقرار کنیم – شناسایی استارتآپهایی که احتمالاً از نظر مالی شکننده هستند اما پتانسیل بسیار بالایی دارند.» او توضیح داد که این استارتآپها سپس به مدت شش ماه برای کار بر روی توسعه محصول و آزمایشها و بررسی اینکه آیا همکاری بلندمدت برای هر دو طرف ارزشمند است یا خیر، استخدام میشوند.
بوزید پس از ارائه خود در مصاحبه با Premium Beauty News توضیح داد که لورآل هنگام بررسی بازار برای یافتن استارتآپهای واجد شرایط برای همکاری، به دنبال ویژگیهای بسیار خاصی است – بهویژه «انعطافپذیری»، «سرعت اجرا» و «ظرفیت تغییر جهت».
او گفت: «…ما در عصری هستیم که در حوزه دیجیتال و بازاریابی، عناصر دگرگونکننده زیادی در اطراف ما در حال رخ دادن هستند.» او توضیح داد که هوش مصنوعی به سرعت در حال توسعه است و دسترسی به سرمایه در بحبوحه تنشهای سیاسی مداوم در سراسر جهان به طور فزایندهای دشوار است، بنابراین «ظرفیت ماندن در مسیر درست، داشتن چشماندازی روشن و برآورده کردن انتظارات بسیار مهم است».
او گفت، فراتر از این، با توجه به رقابتی بودن فضای استارتاپهای زیبایی امروز، توانایی ارائه سریع «بسیار مهم است» . «و سپس (…) به دلیل نیاز به ادامه مسیر و ارائه سریع، رهبر استارتاپ باید یک زن یا مرد بسیار درخشان باشد، به خصوص در دنیای بازاریابی. به نظر من، داشتن بنیانگذارانی که چندین بار در یک برنامه اجرایی شش ماهه تغییر جهت میدهند، بیشتر و بیشتر به یک هنجار تبدیل میشود.»
پول، زمان و انرژی
لوکاس نانینی، معاون رئیس نوآوری عطر در شرکتهای استی لادر ، گفت که همسویی با دو اولویت کلیدی زیبایی شرکتها – پول و زمان – برای استارتآپهایی که مایل به همکاری با بازیگران بزرگتر هستند، بسیار مهم است.
نانینی به شرکتکنندگان گفت: «واقعیت این است که اولویت اول، کسب درآمد و اولویت دوم، صرفهجویی در زمان است.» بنابراین، وقتی یک شرکت بزرگ زیبایی، یک استارتاپ را راهاندازی میکند یا میخواهد روی یک ایده جدید سرمایهگذاری کند، باید از نظر مالی امیدوارکننده باشد، زمان را از دست ندهد و منابع را بهینهسازی کند .
نانینی گفت، استارتاپها معمولاً «چابکی بالا» و «زمان تحویل کوتاه» دارند، در حالی که شرکتهای زیبایی بزرگتر «ساختار دقیقتری» با اهداف سهماهه و حتی سالانه دارند. او گفت: «ما در استارتاپهای کوچکتر در مورد چابکی صحبت میکنیم و درست است که شرکتهای بزرگتر کمی چابکتر هستند.»
او گفت ، بنابراین، عملی کردن مشارکتها حول محور انرژی میچرخد – از انرژی پشت ارائه اولیه یک استارتاپ گرفته تا انرژی مورد نیاز برای فعالسازی و پیادهسازی ابزار یا ایده جدید در داخل شرکت.
بوزید با این نظر موافق بود و خاطرنشان کرد که موفقیت در همکاریها به مدیریت خوب زمان، پول و انرژی بستگی دارد.
او گفت، استارتاپها با توجه به انتظارات بسیاری از سرمایهگذاران خطرپذیر، اغلب مجبور به فعالیت با سرعت بالا هستند، اما شرکتهای بزرگ زیبایی همیشه نمیتوانند به ایدهها یا فرآیندها به سرعت پاسخ دهند، و اعتبارسنجی آنها گاهی اوقات به جای چند روز، هفتهها طول میکشد. به همین دلیل است که «ایجاد پلی بین شرکت بزرگ و استارتاپ چابک در مراحل اولیه» بسیار مهم است – تا به مدیریت جدول زمانی و جریان نقدی بر این اساس کمک کند.