منظور از درس کد چیست و چرا باید مورد توجه قرار بگیرد؟
احتمالا کلمه dress code را شنیده‌اید. شاید برای یک جشن تولد یا مهمانی، شاید هم در نزدیکی مت‌گالا زمانی که رسانه‌ها در مورد تم و درس کد آن صحبت می‌کنند. اما درس کد چیست؟ و چرا مهم است؟ درس کد مجموعه‌ای از قوانین یا دستورالعمل‌هایی است که مشخص می‌کند چه نوع لباس یا ظاهری برای یک موقعیت خاص مانند مدرسه، محل کار یا رویداد اجتماعی مناسب است. کدهای لباس بسته به فرهنگ، زمینه و هدف مناسبت می‌توانند متفاوت باشند. درس کد ها همچنین می‌توانند نشان دهنده طبقه اجتماعی، هویت، نگرش و ارزش‌های فرد باشند.

 

جشنواره هنلی، جشنواره‌ای هنری با محوریت موسیقی

 

نحوه لباس پوشیدن شما می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر نحوه درک و برخورد دیگران با شما و همچنین احساس شما نسبت به خودتان داشته باشد. مناسب هر موقعیت لباس پوشیدن، می‌تواند اعتماد به نفس، اعتبار و شایستگی شما را افزایش دهد. درس‌کدها در نوع خود یک علم هستند.

تاریخچه سرکوب و تحقیر با درس کد
تاریخچه dress code ها طولانی و پیچیده است و جوامع و فرهنگ‌های مختلف را دربر می‌گیرد که هنجارها و انتظارات خود را در مورد نحوه لباس پوشیدن افراد تحمیل می‌کنند. برخی از نمونه‌های تاریخی اثرات منفی و نسبتا منفی کدهای لباس عبارتند از:

• از قرن هفتم تا نهم، خانواده سلطنتی و اشراف اروپایی از یک درس‌کد برای متمایز کردن خود از سایر مردم استفاده می‌کردند. همه طبقات عموماً لباس‌های یکسانی می‌پوشیدند، اما طبقات بالا تزیینات و زیورآلات بیشتری به لباس‌های خود اضافه می‌کردند.
• انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹، قوانین لیبرالی را که در ۴۰ سال گذشته اجرا شده بود، لغو کرد و زنان به‌یکباره از حضور بدون حجاب در انظار منع شدند.
• در سال ۱۹۹۸، یک قاضی ایتالیایی‌ حکم آزادی یک متجاوز به عنف را داد زیرا قربانی او شلوار جین تنگ پوشیده بود. قاضی معتقد بود که او باید به متجاوز کمک کرده باشد تا شلوار جین را درآورد.
• در سال ۲۰۱۶، چندین شهر در جنوب فرانسه بورکینی را ممنوع کردند، لباس شنایی که بیشتر بدن را می پوشاند. همچنین زنان مسلمان را در سواحل مجبور به برداشتن روسری خود کردند. بسیاری از منتقدان این ممنوعیت را نقض حقوق بشر و آزادی مذهبی می‌دانستند.

 

بورکینی، لباس شنای زنان مسلمان

 

این‌ها تنها برخی از مواردی است که از کدهای لباس برای کنترل، سرکوب یا تبعیض علیه افراد بر اساس انتخاب لباس آن‌ها استفاده شده است. صد البته که درس کد ها همچنین می‌توانند اثرات مثبتی مانند ایجاد حس تعلق، حرفه‌ای بودن یا احترام داشته باشند. با این حال، dress code همیشه باید به فردیت، سلیقه و کرامت افراد احترام بگذارد.

در موقعیت‌های مختلف چگونه لباس بپوشیم؟
حال چند نمونه از درس‌کدهای پرطرفدار این روزها را بررسی می‌کنیم:

کژوال
این غیررسمی و راحت‌ترین درس‌کد است که در آن می‌توانید لباس‌های راحت و روزمره‌ای مانند شلوار جین، تی شرت، کفش کتانی و … بپوشید.

smart casual
این نسخه کمی شیک‌تر از کژوال است، که در آن می‌توانید لباس‌های راحت بپوشید، اما با برخی از عناصر اضافه شده، مانند کت زنانه ، پیراهن دکمه‌دار، ژاکت، دامن یا یک پیراهن زنانه. این استایل‌ها برای مناسبت‌هایی که خیلی رسمی نیستند، اما هنوز هم نیاز به اندکی جدیت دارند، مانند یک قرار شام، یک مهمانی کوکتل یا یک جلسه کاری مناسبند.

 

اسمارت کژوال

 

بیزنس کژوال
این یک کد لباس حرفه‌ای و مناسب برای محل کار است، اما به اندازه کت و شلوار و کراوات رسمی نیست. این لباس‌ها شامل شلوار، دامن، بلوز، پیراهن، ژاکت و کفش‌های جلو بسته است. این سبک کژوال تجاری برای محیط‎های اداری، کنفرانس‌ها، سمینارها یا مصاحبه‌ها رایج است.

لباس‌های کوکتل
این کد لباس ظریف و پیچیده است، اما به اندازه کراوات مشکی رسمی نیست. لباس‌های کوکتل شامل کت و شلوار زنانه، بلیزر، پیراهن، کراوات، پبراهن کوکتل، دامن، کفش پاشنه بلند و اکسسوری است. این لباس‌ها برای مناسبت‌هایی که فستیوال و جشن هستند، مانند عروسی‌ها و مهمانی‌ها مناسب هستند.

 

درس‌کد کوکتل مناسب مهمانی‌ها

 

black tie
این درس کد بسیار رسمی است و نیاز به سطح بالایی از پیچیدگی و آداب دارد. لباس‌های black tie شامل تاکسیدو، پاپیون، لباس شب، دستکش بلند و جواهرات است. این درس‌کد برای مناسبت‌هایی که بسیار خاص و معتبر هستند، مانند مراسم جوایز، اپرا یا شام‌های رزرو شده است.

این‌ها تنها برخی از کدهای لباس رایج هستند که ممکن است با آن‌ها روبرو شوید، اما تغییرات و تفاوت‌های ظریف بیشتری وجود دارد که به موقعیت خاص و ترجیح میزبان یا کارفرما بستگی دارد. بهترین راه برای دانستن این‌که چه لباسی بپوشید این است که دعوت نامه را بررسی کنید، از برگزارکننده بپرسید یا درباره هنجارها و آداب و رسوم مورد انتظار رویداد تحقیق کنید.

درس کد های مختلف با توجه فرهنگ هر کشور
ژاپن: کیمونو یک لباس سنتی است که از یک ردای بلند با آستین‌های پهن تشکیل شده است که دور بدن پیچیده شده و با کمربندی به نام obi محکم می‌شود. کیمونو برای مناسبت‌های رسمی مانند عروسی، مراسم خاکسپاری، مراسم چای یا جشنواره‌ها استفاده می‌شود. رنگ، طرح و مدل کیمونو می‌تواند سن، جنسیت، وضعیت تاهل فرد و فصلی که در آن هستند را نشان دهد.

 

کیمونو، لباس سنتی ژاپن

 

• هند: ساری، پارچه بلندی است که به دور بدن و روی یک شانه می‌پیچند و شانه و بازوی دیگر را باز می‌گذارند. آن را با بلوز و زیر کتی می‌پوشند. ساری یک لباس رایج برای زنان در هند است، به ویژه برای مراسم مذهبی، عروسی‌ها و جشن‌ها. این لباس معروف هندی بسته به منطقه، جامعه و مناسبت می‌تواند از نظر رنگ، جنس و طرح متفاوت باشد.

• اسکاتلند: کیلت دامنی است تا زانو که از پارچه پشمی با طرح تارتان ساخته‌ شده‌است. کیلت با اسپوران، کیسه‌ای که از کمربند آویزان است و ژاکت، پیراهن و کراوات پوشیده می‌شود. این دامن یک لباس سنتی برای مردان در اسکاتلند است، به ویژه برای رویدادهای رسمی، مانند عروسی، تشییع جنازه یا رژه نظامی. کت تارتان می‌تواند نشان دهنده قبیله، خانواده یا منطقه پوشنده باشد.

• فرانسه: ممنوعیت برقع یا روبند، قانونی است که افراد را از پوشاندن صورت خود در مکان‌های عمومی مانند خیابان‌ها، پارک‌ها یا وسایل نقلیه عمومی منع می‌کند. این قانون در مورد هر نوع پوششی مانند ماسک، کلاه ایمنی یا روبنده اعمال می‌شود؛ اما عمدتاً زنان مسلمانی را هدف قرار می‌دهد که به دلایل مذهبی برقع یا نقاب می‌پوشند. ممنوعیت برقع بحث برانگیز است، زیرا برخی آن را نقض حقوق بشر و آزادی مذهبی می‌دانند، در حالی که برخی دیگر آن را راهی برای ترویج سکولاریسم و امنیت می‌دانند.

• چین :qipao لباسی است متناسب که دارای یقه بلند، چاک در پهلو و دکمه یا گیره در جلو است. qipao اقتباسی مدرن از لباس سنتی مانچویی است که در دهه‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ رایج شده‌بود. قیپائو توسط زنان برای مناسبت‌های رسمی مانند عروسی، ضیافت یا مهمانی استفاده می‌شود. قیپائو را می‌توان از ابریشم، پنبه یا پارچه ابریشمی تهیه کرد. همچنین این لباس می‌تواند رنگ‌ها، نقش‌ها و گلدوزی‌های متنوعی داشته باشد.

مت‌گالا، هیجان انگیزترین رویداد فشن
درس کد مجموعه‌ای از قوانین یا دستورالعمل‌هایی است که لباس مناسب را برای یک مراسم یا رویداد خاص مشخص می‌کند. این کدها ممکن است بسته به فرهنگ، زمینه و هدف رویداد متفاوت باشد.
یکی از معروف‌ترین مراسم‌های دارای درس‌کد در جهان، مراسم Met Gala است. این مراسم یک رویداد سالانه جهت جمع‌آوری کمک مالی برای مؤسسه لباس‌های موزه هنر متروپولیتن در شهر نیویورک است. مت گالا همچنین به عنوان بزرگ‌ترین شب صنعت مد و فشن شناخته می‌شود، جایی که افراد مشهور، طراحان و هنرمندان، خلاقیت و استایل خود را بر روی فرش قرمز به نمایش می‌گذارند.
درس کدهای مت گالا معمولاً بر اساس تم نمایشگاه مؤسسه لباس است که هر سال تغییر می‌کند. تم مراسم مت گالا ۲۰۲۴ «زیباهای خفته: بیداری مجدد فشن» است که زیبایی و شکنندگی دنیای طبیعی و تأثیر آن بر تاریخ مد را جشن می‌گیرد. درس کد مراسم مت گالا ۲۰۲۴ “باغ زمان” است. این درس کد با الهام از داستان کوتاهی از جی‌جی بالارد درباره زن و شوهری است که در ویلایی با باغی از گل‌های کریستالی زندگی می‌کنند و می‌توانند زمان را معکوس کنند.
درس کد این مراسم یک قانون سختگیرانه نیست، بلکه پیشنهاد یا دعوتی است از مهمانان برای بیان خلاقیت و تفسیر خود از تم مراسم. برخی از مهمانان ممکن است از قوانین لباس پیروی کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است رویکردی دیگر را انتخاب کنند. درس کد مت گالا برای به چالش کشیدن و الهام بخشیدن به مهمانان و همچنین بینندگان برای قدردانی از هنر و نوآوری مد است.

 

کاردی بی در مت گالای ۲۰۱۹ با لباسی متشکل از ۳۰ هزار پر قرمز

 

در پایان، درس کد راهی برای برقراری ارتباط رسمی و استایل مورد نظر یک مناسبت و همچنین بیان هویت اجتماعی و شخصی فرد است. کد لباس می‌تواند تأثیرات مثبت و منفی بر رفتار، ادراک و تجربه افراد داشته باشد. همچنین می‌تواند منبع سردرگمی، درگیری یا بحث باشد، به خصوص زمانی که با ارزش‌ها، اعتقادات یا ترجیحات فرد در تضاد باشد. بنابراین، مهم است که از معنی و هدف کدهای لباس مختلف آگاه باشید و برای هر موقعیتی لباس مناسب را انتخاب کنید. با این کار می‌توانید بهترین ظاهر را داشته باشید و با خیال راحت و آسوده از رویداد لذت ببرید.