
پیشرفت بلندمدت، حفظ انعطافپذیری
در یک فضای اقتصادی بیثبات، رهبر بستهبندی، آلبیا، در حال تغییر استراتژی خود است تا شریکی قابل اعتماد برای برندهای زیبایی باقی بماند. این گروه با ترکیب نوآوری مسئولانه، تحول صنعتی و سرمایهگذاریهای هدفمند، تمرکز بلندمدت خود را تقویت میکند. مصاحبهای با فرانسوا تاسارت، مدیرعامل.
اخبار زیبایی ممتاز – در محیط پیچیده بازار امروز، چگونه استراتژی آلبیا را شکل میدهید؟
فرانسوا تاسار – اول و مهمتر از همه، هدف ما این است که شریک منتخب صنعت زیبایی باشیم. روابط ما با مشتریان بر اساس یک چشمانداز بلندمدت بنا شده است، حتی با وجود اینکه با بیثباتی اقتصادی و پویاییهای بسیار متضاد در مناطق و بخشهای مختلف مواجه هستیم.
عطرها که پس از کووید افزایش یافته بودند، به ویژه به دلیل کاهش موجودی در سال ۲۰۲۴، به شدت کاهش یافتهاند و تاکنون در سال ۲۰۲۵ هیچ بهبودی نداشتهاند. لوازم آرایش نیز در برخی از دستهبندیها با مشکلاتی مواجه است. تضاد بین مناطق و بخشها قابل توجه است. در این زمینه، اهرمهای اصلی رشد ما همچنان نوآوری، تنوع محصول و سرمایهگذاریهای هدفمند هستند. ما باید بین دو رویکرد تعادل برقرار کنیم: حفظ تعهدات بلندمدت خود در کنار مشتریان، و در عین حال تطبیق استراتژی خود با چابکی در کوتاهمدت برای پیمایش نوسانات بازار.
اخبار زیبایی ممتاز – به طور مشخص، چگونه فعالیتهای گروه را در سطح صنعتی سازماندهی مجدد میکنید؟
فرانسوا تاسار – ما در حال انجام یک تحول دائمی در تأسیسات صنعتی خود هستیم. در فرانسه، ما در حال تمرکز مجدد بر تجارت اصلی خود، یعنی تبدیل مواد (قالبگیری تزریقی)، مونتاژ و دکوراسیون هستیم. ایده این است که کارخانههای خود را ساده کنیم تا بتوانند بر ارزش افزوده واقعی خود تمرکز کنند.
در این زمینه، ما برنامه خود را برای توقف فعالیت گالوانیزه خود اعلام کردیم ، که هم به شدت تحت نظارت است و هم به طور فزایندهای از فعالیتهای اصلی ما فاصله میگیرد. اگرچه این گام بدون شک چالش برانگیز است، اما با نهایت احترام به همه کارکنان و خانوادههایشان که تحت تأثیر قرار گرفتهاند، با دقت مدیریت و از نزدیک توسط تیمهای گروه پشتیبانی خواهد شد.
در عین حال، این تمرکز مجدد توسط سرمایهگذاریهای ساختاری در فرانسه پشتیبانی میشود. در اوایل امسال، ما شرکت فرانسوی تولیدکننده قالب Conanec Industrie را خریداری کردیم . ما قصد داریم این سایت را گسترش دهیم که کنترل ما بر زنجیره ارزش را تقویت کرده و با فروشگاه قالبسازی ما در چین همکاری نزدیکی خواهد داشت. در سطح بینالمللی، ما با خرید Amfora Packaging که یک سایت در بوگوتا با یک فروشگاه قالبسازی یکپارچه و یک مرکز در لیما با تخصص در دربهای عطر را اداره میکند، حضور خود را در آمریکای لاتین تقویت کردهایم. این امر ما را در موقعیتی قرار میدهد که به طور مؤثرتری به بازار محلی خدمت کنیم و در عین حال به آمریکای شمالی و برزیل نیز دسترسی داشته باشیم. استراتژی ما روشن است: تثبیت فعالیتهایمان در فرانسه و در عین حال جذب فرصتهای رشد در خارج از کشور.
اخبار زیبایی ممتاز – بازارهای اصلی رشد امروز برای دو کسب و کار شما، تیوبها و لوازم آرایشی و عطر، کدامند؟
فرانسوا تاسارت – چندین منطقه به طور خاص شتاب بسیار بالایی را نشان میدهند. آسیای جنوب شرقی، و به ویژه اندونزی، رشد سریعی را تجربه میکند که هم از صادرات و هم از ظهور برندهای محلی ناشی میشود. بنابراین ما سرمایهگذاریهای خود را در اندونزی و همچنین در چین افزایش میدهیم. آمریکای لاتین یکی دیگر از مناطق بسیار پویا است. پرو و کلمبیا – جایی که اخیراً شرکت بستهبندی آمفورا را خریداری کردیم – و برزیل، همگی چشماندازهای امیدوارکنندهای ارائه میدهند. آمریکای شمالی نیز همچنان یک بازار استراتژیک است، اما مستلزم آن است که ما با تولید بیشتر محلی به جای تکیه بر واردات از آسیا، مدل صنعتی خود را مورد بازنگری قرار دهیم. این مناطق با پتانسیل بالا توسط بازارهای بالغتر اروپایی تکمیل میشوند، جایی که تقاضا بسیار پیچیده است و همچنان نوآوری را تحریک میکند.
اخبار زیبایی ممتاز – از نظر دسته بندی محصولات؟
فرانسوا تاسار – اگر از نظر محصولات به آن نگاه کنیم، بخشهای خاصی به وضوح باعث رشد میشوند. برای کسب و کار تیوبهای ما، بازار خمیردندان و بهداشت دهان و دندان بسیار پویا باقی میماند، همانطور که مراقبت از مو و رنگ مو نیز همینطور است. تیوبها، وقتی نوآوریهایی در طراحی و پایداری را در خود جای میدهند، محرک اصلی هستند. برعکس، ما شاهد تضادهای قابل توجهی در لوازم آرایش و عطر هستیم که چرخههای بسیار ناپایدارتری دارند. برای ما، بازارهای رشد، بازارهایی هستند که نوآوری در بستهبندی مسئولانه و مطلوب، تقاضای پایدار مصرفکننده را برآورده میکند.
اخبار زیبایی ممتاز – شما اخیراً کسبوکارهای تیوبها و لوازم آرایشی و عطر خود را مجدداً سازماندهی کردهاید. هدف چه بود؟
فرانسوا تاسار – در تجارت تیوبها، ما عملیات خود را حول یک چارچوب جهانی با دو بخش مجزا ساختاربندی کردهایم: مراقبتهای بهداشتی (خمیردندان و داروسازی) و زیبایی. در حالی که نیازهای این بخشها به طور قابل توجهی متفاوت است، ما یک استراتژی جهانی منسجم را حفظ میکنیم که با راهحلهای محلی متناسب با نیازهای خاص هر بخش تکمیل میشود.
در بخش لوازم آرایشی و عطر (C&F)، ما شاهد روند رو به رشدی به سمت بازگشت به بازار، به ویژه در اروپا و ایالات متحده، در هر دو بخش masstige و prestige هستیم. این ساختار سازمانی ما را قادر میسازد تا نزدیکی، چابکی و رقابتپذیری را با هم ترکیب کنیم، در حالی که با انتظارات منحصر به فرد هر بازار کاملاً هماهنگ باشیم.
اخبار زیبایی ممتاز – تعهد مسئولیت اجتماعی شرکتی شما در این زمینه چه نقشی ایفا میکند؟
فرانسوا تاسارت – این اولویت ما به مدت ۲۰ سال بوده است. ما دارای گواهینامه Ecovadis Gold هستیم و چندین سایت ما قبلاً گواهینامه Platinum را دریافت کردهاند و هدف ما کاهش ۵۰ درصدی انتشار کربن تا سال ۲۰۳۳ به عنوان بخشی از ابتکار SBTi (استانداردها و علائم تجاری سوئیس) است. همچنین جنبه ردیابی و شفافیت نیز وجود دارد؛ ما بخشی از کنسرسیوم TRACE هستیم. ما یک رویکرد نوآورانه داریم که با این محدودیتها همسو است. تقریباً ۶٪ از درآمد ما در قابلیتهای صنعتی، آموزش کارکنان و نوآوری محصول سرمایهگذاری مجدد میشود. هر ساله، بین ۱۵ تا ۳۰ اختراع ثبت میکنیم و تیمهایی را برای توسعه بستهبندیهای سبکتر، قابل بازیافت، قابل شارژ مجدد یا بازیافتی اختصاص میدهیم. ما در بخش زیبایی فعالیت میکنیم، بنابراین چه در بخش Tube باشد و چه در بخش C&F، وظیفه داریم که به طور قابل توجهی نوآوری کنیم. ایده این است که راهحلهایی ایجاد کنیم که کارآمد، مطلوب و مسئولانه باشند و مطابق با انتظارات مشتریان و مصرفکنندگان ما باشند. برای مثال، در تیوب، Eco Top و Eco Slim به طور بینظیری عملکرد، طراحی و پایداری را با کاهش ۴۰ درصدی مواد اولیه ترکیب میکنند. ما اکنون در حال عرضه همه این نوآوریهای پایدار هستیم که قبلاً با موفقیت زیادی توسط بازار پذیرفته شدهاند.
اخبار زیبایی ممتاز – چشمانداز شما برای آینده چیست؟
فرانسوا تاسارت – من همچنان به چشمانداز رشد بلندمدت، که هم از روندهای جمعیتی و هم از فرصتهای نوظهور در بازارهای در حال توسعه ناشی میشود، اطمینان دارم.
با این حال، در کوتاهمدت با عدم قطعیت قابل توجهی روبرو هستیم. بیثباتی اقتصادی جهانی، تصمیمگیری مشتریان ما را پیچیده میکند و آنها را به سمت احتیاط بیشتر در تعهداتشان سوق میدهد. ریسک اصلی ناشی از تنشهای تعرفهای ، بهویژه بین ایالات متحده و چین است که بر زنجیرههای تأمین فشار وارد میکنند. در پاسخ، رویکرد ما این است که انعطافپذیر بمانیم و بر بلندمدت متمرکز بمانیم، به حمایت از مشتریان خود ادامه دهیم و در تخصص خود سرمایهگذاری کنیم – در عین حال که در روابط انسانی، تأثیر اجتماعی و ردپای زیستمحیطی خود مسئولانه عمل میکنیم.