نقش مدیران زن در مد

اگر زنان مسئول مد بودند، مد چگونه به نظر می‌رسید؟

با تماشای نمایش‌های پشت سر هم در آخرین فصل مد زنان در پاریس، یک سوال مدام به ذهنم خطور می‌کرد: چرا تعداد کمی از زنان در صدر صنعتی هستند که عمدتاً برای زنان بازاریابی می‌شود؟ مجموعه‌ها، که اکثراً توسط مردان طراحی شده بودند ، زیبا بودند – نازک، جذاب، کوتاه، سینه‌ای – اما تصور اینکه خودتان مقدار زیادی از آن را بپوشید، دشوار است.

از بین ۳۰ برند لوکس برتر در فهرست تجاری ، هفت نقش مدیر خلاق در حال حاضر توسط زنان اداره می‌شود: ماریا گرازیا چیوری (دیور)، استلا مک‌کارتنی، میوچیا پرادا (پرادا و میو میو)، نادژ وانهی (هرمس)، دوناتلا ورساچه (ورساچه) و ساندرا چوی (جیمی چو). به استثنای کالکشن کلوین کلاین، که اوایل تابستان امسال ورونیکا لئونی را در نقش برتر قرار داد، اکثر موقعیت‌های مدیر خلاق آزاد امسال به مردان رسیده است. ویرژینی ویارد در ماه ژوئن از شانل جدا شد ، در حالی که بسیاری مشتاقانه منتظرند ببینند سارا برتون، مدیر خلاق سابق الکساندر مک‌کوئین، به کجا خواهد رسید.

و آیا تولید لباس‌هایی که زنان بتوانند واقعاً بپوشند، برای کسب و کار بهتر نیست؟ در دوران تصدی ویارد، کسب و کار مد شانل بیش از دو برابر رشد کرد . فروش دیور از زمان تصدی گراتزیا چیوری در سال ۲۰۱۶ بیش از چهار برابر شده است. در همین حال، طبق آخرین گزارش جامع سایز لباس زنانه بیزینس ، سه مورد از پنج نمایش برتر شامل سایز برای پاییز/زمستان ۲۰۲۴ توسط زنان رهبری می‌شدند. یعنی سیناد اودویر، استر ماناس و ادلین لی . پس چرا زنان بیشتری در راس این فهرست نیستند؟

این بحث به قدمت برخی از بزرگترین خانه‌های مد است. اما با توجه به اینکه هنوز چند موقعیت شغلی مدیر خلاق – از جمله شانل، ژیوانشی و دریس ون نوتن – خالی مانده است و یک ژنرال، هرچند کند، اما در مسیر درست در حال حرکت است ، اکنون بیش از هر زمان دیگری مرتبط است.

بنابراین این هفته، در مجله بیزینس ، برخی از موانع و راه‌حل‌های پیش روی زنان شاغل در صنعت مد را بررسی می‌کنیم؛ ملیحه شعیب با مادران شاغل در این صنعت در مورد تجربیاتشان در مورد مرخصی والدین صحبت می‌کند تا دریابد که چگونه شرکت‌ها می‌توانند در حمایت از والدین شاغل عملکرد بهتری داشته باشند. در همین راستا، بلا وب به بررسی تأثیرات یائسگی بر حرفه زنان می‌پردازد و برخی از بهترین استراتژی‌ها را برای کارفرمایان در این زمینه تشریح می‌کند. نکته اصلی این است که حذف زودهنگام زنان از مشاغل، گران‌تر از سرمایه‌گذاری در رشد ماست.

در جای دیگر، کریستینا بینکلی، مدیرعامل سابق گروه گوچی، رابرت پولت، تصویر بسیار گویایی از بنیان‌های این صنعت ارائه می‌دهد، ضمن اینکه بررسی می‌کند چرا ما تمایل داریم مدیران خلاق زن را با شدت بیشتری قضاوت کنیم . و با نگاهی رؤیایی‌تر و بسیار سبک‌تر، مادلین شولتز تصور می‌کند که اگر زنان بیشتری لباس‌های ما را طراحی می‌کردند، لباس‌های ما چه شکلی می‌شدند . در نهایت، من و هیلاری میلنز به سراغ مدیران زن در حوزه زیبایی و مد می‌رویم تا بفهمیم صنعت مد واقعاً چقدر نسبت به زنان سخت‌گیر است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا