سردبیر

زن از زبان سردبیر
زن از زبان سردبیر (قسمت هفتم) دکتر اسداله معظمیگودرزی «به نقل از دایرۀالمعارف زن ایرانی» زنان آشورى در آرايش و پيرايش شباهتهايى با زنان بابلى و مصرى داشتند و نوعى حجاب در ميان آنان معمول بود و بيوگان و كنيزان و بردگان و هرزگان از حق داشتن حجاب محروم بودند. ازدواج زنان آشورى بر دو نوع بود: يا زن پس از عقد و مراسم رسمى و امضاى اسناد رسمى به خانه شوهر خود مى رفت و خانه بدو تعلق میيافت و يا در خانه پدرى باقى میماند و شوهر ساكن آنجا میشد. زن با خود جهيزيه مىآورد و از نوعى استقلال مالى برخوردار بود. روابط نامشروع زنان آشورى، بر طبق اصلاحات حمورابى، كيفرى گران داشت. در صورتی كه زن سقط جنين مىكرد، كيفرش مرگ بود. در اين تمدن مرد مىتوانست معشوقههاى متعدد داشته باشد اما زنان مجبور به وفادارى بودند و اگر زن نازا بود، خود مىبايست براى شوهر كنيزكانى پيدا مىكرد. مشخصههاى اين دوران در بسيارى از جامعههاى مشرقزمين نيز ديده شده است. در دورة مهاجرت آريائيان «آناهيتا» به صورت زن متجلى بود. در اين سرزمين حيات جنسى در چارچوب ارزشهاى جامعه تحقق يافته بود. مفاهيم عفت و بكارت، قحبگى و زنا و نازايى و مسائل مربوط بدان، پوشش و حجاب، روابط با مردان خانواده و قبيله و بيگانگان، تكهمسرى، چندهمسرى و چندزنى، همگى با تحولات اجتماعى و فرهنگى جامعه رابطه مستقيم داشته و در هر دورهاى مفهوم جديدى يافته است. اگر چه در آثار مورد بحث اين دوران، به گزارش باستان شناسان و مورخان از فحشا و سقط جنين و تعدد زوجات و ازدواج يك زن با چند مرد و بسيارى ناهنجاریهاى ديگر با ارزشهاى كنونى جامعه ما هماواى ندارد، سخن به ميان آمده است. اما اثراتى از انسان دوستى، احترام به زن و حقوق انسانى او و تربيت فرزند و... به چشم مىخورد كه خود بيانگر موقعيت زن ايرانى و منزلت اوست كه با پيدايش ديانت زرتشت، كيفيتى قابل بحث است. كتاب شناسى: حيات اجتماعى زن در تاريخ ايران، ص ٣١-٢٥، دفتر پزوهش هاى فرهنكى وابسته به مراكز فرهنكَى - سينمايى، اميركبير، تهران ١٣٢٩ ش ؛دورانت، ويل، تاريخ تمدن (مشرق زمين كاهواره تمدن)، ا، ص ٥٢-٥١، انتشارات و آموزش انقلاب اسلامى، حاب جهارم، تهران ١٣٧٢ ش؛ راوندى، مرتضى، تاريخ اجتماعى ايران، ج ١٨٥ ،١، امير كبير، تهران ٣ء١٣ ش ؛ ستارى، جلال، سيماى زن در فرهنك ايران، ص ٢٥-٥، نيز صفحات متعدد، نشر مركز، حاب دوم، تهران ١٣٧٥ ش ؛ كير شمن، رومن، ايران از آغاز تا اسلام، ص ١١-١٥، ترجمة محمد معين، بنكاه ترجمه و نشر كتاب، تهران ١٣٢٢ ش. ادامه دارد
مدیر مسئول

مدیر مسئول
در اوضاع و احوال کنونی و با توجه به تفکرات نوین در سرمایهگذاری حرکتی جدید شاید غیرمحسوس و خزنده و ظریف شکل گرفته و در واقع حرکت از اقتصاد صنعتی به اقتصاد دیجیتال، به عنوان رویکردی نوین در سرمایهگذاری مطرح گشتهاست و درآن تقریباً سرمایه و داراییهای فکری و عقلانی و سرمایههای اجتماعی و جمعیتی جایگزین انواع دیگری از سرمایهها شده و ارزشها دیگر بر پایه منقول و غیرمنقول و نقدینگی نیست و به همین نسبت برنامهریزیهای استراتژیک در هر پروژهای دچار مشکل شده است. به همین دلیل سرمایهگذاری شرکتها و مؤسسات بزرگ و معتبر بیشتر روی کسب دانش و تفکرات نوین و افراد دانشمند و نخبه تمرکز مییابد و سودهای اقتصادی کوتاهمدت مورد توجه و مدنظر نیست. میتوان گفت هدف اقتصاد بر مبنای دیجیتال راهاندازی سیستمهای اقتصادی و تکنولوژیهای اطلاعاتی به صورت گسترده جهت مستندسازی و با اعتبارکردن اطلاعات و اخباری است که در برنامه مورد استفاده قرار میگیرد و به همین سبب تصمیمگیریها بدون وقفه و در لحظه جای برنامهریزیهای سنتی را گرفتهاند. در اینجا مهمترین و تنها نوید من به دوستان و عزیزانم در صنف زیبایی، در هر الگوی فعالیتی، این است که عزیزان قوانین بازی و رقابت به صورت بنیادی تغییر یافته و این تغییرات ناشی از تغییرات محیطی آشکار و پنهان میباشد. کما اینکه بر همه ما آشکار است دنیای اینترنت توانسته به دلیل دسترسی به صدها تولیدکننده، توزیعکننده، مصرفکننده ، مبلغین استراتژی هدفمند رقابتی را ایجاد نماید و صف رقابتهای سنتی را کمرنگ کند. حال فرصت کجاست؟ چگونه با دگرگونی شیوههای مدیریت و برنامهریزی پیش بریم؟ چارچوبهای تعاملی چگونه تشکیل میشوند؟ آیا با تغییر استراتژی، سازمان را هم باید تغییر دهیم؟ دوستان و عزیزان فعال در حوزة زیبایی در اینجا سعی خویش را بر آن دارم تا بتوانم رهنمودهای مفیدی را بر پایه تحلیلهای مدیریتی و با توجه به کوتاهترین و کمهزینهترین راه جهت تحقق اهداف و اجرای ماموریت تصمیمگیری، به نظرتان برسانم و راهکارهایی را عرضه نمایم که نشاندهنده سیستم کل برنامهها و نشاندادن اثربخشی و سودمندی با ابزارهای اندازهگیری باشد. سوزان خفائی مدیر مسئول