همانطور که میدانید، پوست بخش خارجی دستگاه پوششی بدن است. اما خیلی از چیزهایی که در سطح پوست آشکار میشوند، سلامت داخلی بدن را نشان میدهند. دکتر Jameelah Gater، پزشک خانواده میگوید: “پوست به عنوان بزرگترین اندام بدن انسان، میتواند پنجرۀ مهمی برای سلامت داخلی باشد. تغییر در ظاهر آن میتواند نشان دهندۀ عدم تعادل داخلی در گوارش، هورمونها، عملکرد سیستم ایمنی، قند خون و التهاب باشد.” درواقع، همه چیز از تغییر رنگ پوست تا آکنه میتواند نشان دهندۀ وضعیت سلامت بدنتان باشد. پوست سالم تنها انعکاسی از زیبایی نیست، بلکه بازتابی از سلامت و تندرستی بدن میباشد. در اینجا، برخی نکات در مورد آنچه ممکن است پوستتان به شما بگوید به همراه توصیه هایی برای جلوگیری یا درمان آوردیم:

پوست، آکنه، جوش، علت و راه حلها

☘ ممکن است آکنه های شما به علت مسائل هورمونی باشد

پزشک متخصص پوست در نیویورک میگوید: در نوجوانی ممکن است آکنه به دلیل تولید بیش از حد روغن باشد، اما هرچه سن بالاتر میرود، اغلب دلایل جوش صورت هورمونیست. آکنه های هورمونی اغلب روی چانه ظاهر میشوند. اگر پوست حساسی دارید، محصولاتی که دارای گوگرد یا پوست درخت بید هستند میتوانند به پاکسازی پوست کمک کنند. در نهایت، متخصص زنان و متخصص پوست شما می تواند برای تنظیم چرخۀ هورمونی مختل کنندۀ پوست به شما کمک کند.

کیسه زیر چشم، علتها
☘ کیسه های زیر چشم ممکن است به علت یک رژیم غذایی یا سبک زندگی ناسالم باشد

به منبع مشکل برسید. آلرژی، استعمال سیگار و خوردن بیش از حد نمک میتواند در شکل دادن کیسه های زیر چشم شما نقش داشته باشند.

علتهای حلقه تیره زیر چشم
☘ حلقه تیره زیر چشم ربطی به کمبود خواب ندارد!

این مسئله اغلب ژنتیکی است اما شما میتوانید با کرمهای چشمی که حاوی آنتیاکسیدانهای روشن کننده، مانند ویتامین C و ویتامین E هستند، سیاه شدن زیر چشم را کاهش دهید. همچنین میتوانید در این مقاله، راه های دیگر برای از بین بردن سیاهی دور چشم را بخوانید.

# توصیه

اگر صورتت جوش داره، این کارها رو نکن!

+ از قلموهای آرایشی و پدهای آرایشی کثیف استفاده نکنید.
+ نگذارید آرایش چند روز روی صورتتان بماند. قبل از خواب آرایشتان را بطور کامل پاک کنید.
+ تلفن همراهتان را تمیز کنید. این کار باعث انتقال باکتریها به سطح پوستتان و در نتیجه باعث جوش و آکنه میشود.
+ ترکاندن جوشها و به اصطلاح ور رفتن با آنها ممنوع.
+ سعی نکنید جوشهایتان را با کانسیلر بپوشانید. چون کانسیلرها معمولا چرب هستند و استفاده از آنها برای پوشاندن جوش اشتباست. از کانسیلرهای غیر کومدوژنیک استفاده کنید.
+ صورتتان را با حولۀ حمام خشک نکنید. با حوله ای که بدنتان را خشک میکنید، صورت را خشک نکنید.

∗∗∗ برای درمان جوشهایتان میتوانید از ریشه شیرین بیان استفاده کنید!
ریشه شیرین بیان، همچنین به عنوان گان کائو شناخته می شود، گزینه خوبی برای پاک کردن سموم گرم است. می توان آنرا به عنوان چای مصرف کرد یا می توان به صورت موضعی استفاده کرد تا به کاهش تولید سموم و تورم در مناطق چرب کمک کند.

  • نویسنده : سحر فاطمی