یکی از مهمترین گامهای مراقبت از پوست، تمیز کردن آن است. 

همهٔ ما این موضوع را درک می‌کنیم، زمانهایی وجود دارد که به علت مشغله زیاد نمی‌توانیم به پوستمان رسیدگی کنیم. اما پاک نکردن مواد آرایش روی پوست و خوابیدن با آرایش می‌تواند باعث مسدود شدن منافذ و همچنین ایجاد خطوط و بروز چین و چروک شود. علاوه بر این، عدم شستشوی صورت باعث باقی ماندن باکتریها روی پوست می‌شود که شما را به آکنه حساس‌تر می‌کند. 

همچنین، برخی خانمها در طول روز ریمل می‌زنند و گاهی قبل از خواب آن را پاک نمی‌کنند. می‌دانید این کار چقدر برای مژه آسیب‌زننده است؟

¤

ریملهای ضدآب باعث بروز کشش در ریشهٔ مژه می‌شود و می‌تواند باعث ریزش مژه و کم‌پشتی آن شود. حتی اگر ریمل ضدآب هم نباشد، تماس مژه با بالش یا مالیدن چشم باعث تضعیف ریشه مژه و در درازمدت باعث ریزش آن خواهد شد.

مالیدن چشم با آرایش

پوست و صورت در هنگام شب نیاز به تنفس دارد. خوابیدن با آرایش و مواد آرایشی جلوی این امر را می‌گیرد. ایده‌آل شستشوی صورت، دو بار در روز است؛ یکبار صبح و یکبار شب. بنابراین، هر روز پس از پایان فعالیتهای روزانه، برای داشتن پوستی سالم و شاداب، آرایش خود را قبل از خواب پاک کنید و صورتتان را با پاک‌کننده‌های ملایم و ژلهای شستشوی متناسب با نوع پوستتان تمیز کنید.

آرایش خود را قبل از ورزش کردن نیز پاک کنید، چون مواد آرایشی جلوی تنفس طبیعی پوست در هنگام ورزش و خروج مواد مضر را از پوست می‌گیرند و در افراد مستعد ممکن است سبب بروز جوش و آکنه گردد. 

اگر زمان کافی ندارید بهتر است از یک پاک‌کننده آرایشی استفاده کنید. همچنین، مطمئن شوید که از محصولات فاقد ماده‌ کامدوژنیک که موجب انسداد منافذ پوستی می‌شود، استفاده می‌کنید. 

هرگز صورتتان را با صابون یا شامپو بچه نشورید. چون پوست را خشک می‌کند و برای پوست مضر است.

شستشوی صورت و آرایش

البته دستمالهای پاک کننده آرایش هم، اگرچه بخش زیادی از باکتریها، آلودگیها و چربیها را پاک میکنند، اما در عین حال ته ماندهٔ آنها را پشت سر خود به جای می‌گذارند که این امر میتواند منجر به جوش و عفونی شدن غدد درون پوست به ویژه دور پلکها و مژه‌ها شود. 

برای شستشوی صحیح صورت به آب نیاز است تا پوست به طور کامل تمیز شود.

 

∴ترفند∴

استفاده از تونر یا ژل با فوم تمیزکننده برای پوستهای چرب و استفاده از شیرپاک کن برای پوستهای خشک و نرمال، جهت تمیز کردن صورت از آلودگیهای محیط و آرایش پیشنهاد می‌شود. اگر پوست حساسی دارید، استفاده از شیرپاک‌ کن نیز گزینهٔ مناسبی است. 

برای پاک کردن آرایش بجای دستمال مرطوب نیز میتوانید از میسلار استفاده کنید. میسلار واتر، یک پاک‌کنندهٔ آرایشی مایع هست که داخلش مولکولهای میسل دارد و به راحتی در آب حل می‌شود. روغن، مواد آرایشی، گرد و خاک و آلودگی پوست صورت، با میسلار به راحتی پاک می‌شود و بعد از آن، دیگر نیاز به شستن صورت نیست. 

 

شما در منزل نیز می‌توانید با مرطوب کردن یک پد پنبه‌ای در گلاب و سپس در کمی روغن نارگیل، پاک‌کنندهٔ آرایش درست کنید و در زمان و هزینهٔ خود صرفه‌جویی کنید.

  • نویسنده : سحر فاطمی