
ترندها: چه چیزهای جدیدی در بازار ناخن وجود دارد؟
بازار ناخن، تحت تأثیر رسانههای اجتماعی، رشد راهکارهای خانگی و افزایش تقاضا برای محصولات مراقبت از ناخن باکیفیت و فرمولاسیونهای سالمتر، به یک عرصه نوآوری پویا برای برندها و تأمینکنندگان تبدیل شده است. در اینجا مروری بر این موضوع خواهیم داشت.
طبق گزارش Kantar Worldpanel، ۱۵.۸ درصد از فرانسویهای بالای ۱۵ سال در طول سال گذشته حداقل یک محصول لاک ناخن خریداری کردهاند، به این معنی که ۸.۳ میلیون نفر به طور متوسط ۱۲.۶ یورو در سال در این بازار خرج کردهاند.
« در مقیاس جهانی، یورومانیتور بازار ناخن را در سال ۲۰۲۴، ۵.۶ میلیارد یورو تخمین میزند که نشاندهنده رشد ۵.۴ درصدی در مقایسه با سال ۲۰۲۳ است. این پویاییها به ویژه توسط بخش مراقبت از ناخن هدایت میشوند که ۱۴ درصد از کل ارزش را تشکیل میدهد. روندهای زیبایی فعلی نقش کلیدی در پیشرفت این بخش دارند. به عنوان مثال، افزایش انحصار پوست، یعنی شمول انواع مصرفکنندگان، سفارشیسازی بیش از حد و همچنین اسکینیفیکیشن، که شامل اعمال منطق مراقبت از پوست بر روی تمام قسمتهای بدن، از جمله ناخنها میشود، وجود دارد. مصرفکنندگان همچنین به دنبال تجربیات حسی و عاطفی هستند، در حالی که زیبایی تنبل، روندی متمرکز بر سادگی و سرعت را اتخاذ میکنند .» این را کندیس جاگوت، مدیر بازاریابی و نوآوری فیابیلا ، تأمینکننده جهانی پیشرو در این بخش، توضیح میدهد. او میافزاید: « این تغییرات منجر به افزایش تقاضا برای مانیکورهای بادوام، به ویژه ژلهای UV برای استفاده در خانه، و به ویژهسازی محصولاتی از جمله مراقبت از ناخن و حتی پاککنندههای لاک ناخن میشود .»

ژلهای UV اکنون محرکهای بازار هستند
اگر لاک ناخن استاندارد همچنان ضروری است، اکنون توسط فناوری لاک ژل – لاک ناخن نیمه دائمی – که به دلیل ماندگاری طولانی و ظاهر حرفهای و براق خود محبوب است، به چالش کشیده شده است. این فناوریها بر اساس فرمولاسیونها، روشهای کاربرد و کاربردهای مختلف هستند.
لاک ناخن استاندارد از فناوری تبخیر حلالهای فرار و همچنین رنگدانهها و رزینها استفاده میکند. این لاک در هوای آزاد ظرف چند دقیقه خشک میشود و راهحلی سریع و در دسترس بدون نیاز به تجهیزات خاص ارائه میدهد.
ژل UV بر اساس فناوری اتصال متقاطع ساخته شده است. فرمول آن دارای پلیمرهای حساس به نور است که زیر لامپ UV یا LED سفت میشوند. هر لایه – پایه، رنگ، روکش – به طور جداگانه کاتالیز میشود تا ظاهری صاف و فوقالعاده براق و تا سه هفته ماندگاری داشته باشد. پاک کردن آن با خیساندن در استون یا استفاده از فویل یا حتی سوراخ کردن سطح ناخن انجام میشود که میتواند به مرور زمان ناخنها را ضعیف کند. در ابتدا مختص متخصصان بود، اما به تدریج با ظهور کیتهای DIY حاوی لامپهای LED قابل حمل که امکان استفاده و پاک کردن در خانه را فراهم میکنند، به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت.
تسلط اخیر فناوری ژل با چالشهای جدیدی همراه است، به عنوان مثال، یافتن راهحلهایی برای حذف تهاجمی و اثرات آن بر سلامت ناخن و مقابله با نگرانیهای زیستمحیطی مربوط به فرمولها.
جاگوت تأکید میکند : « در سطح جهانی، مراقبت از ناخن و مانیکور با ژل UV در خانه رونق گرفته است. ژلهای UV و فناوریهای جدید مانند نوارها و همچنین جلوههای ویژه در ایالات متحده بسیار محبوب هستند. در برزیل، رنگها و جلوههای ویژه همچنان در بین ۳ مورد برتر قرار دارند که اکنون با محصولات مراقبت از ناخن مشترک هستند. در ژاپن، علم همچنان مرجع اصلی برای حمایت از بازار محصولات ترکیبی است .»

به سوی فناوریهای سالمتر
در سال ۲۰۲۰، برند فرانسوی Manucurist، لاک ناخن نیمه دائمی Green Flash را که اولین لاک ناخن نیمه دائمی با منبع زیستی است و به صورت انبوه در بازار موجود است، عرضه کرد . این محصول که با همکاری شریکش ، Fiabila، توسعه داده شده است، جایگزینی را ارائه میدهد که به همان روش لاک ناخن استاندارد پاک میشود و ترکیبی از ماندگاری ۱۲ روزه و فرمولی عاری از مواد بحثبرانگیز است. پنج سال بعد، این برند به داشتن ۶۰۰۰۰۰ کاربر Green Flash در سراسر جهان، فروش سه میلیون بطری و گردش مالی ۵۰ میلیون یورویی افتخار میکند.
کامیل نائود، مدیر روابط عمومی و تأثیرگذاری این برند، توضیح میدهد: « هدف ما کار روی فرمولهای بدون ریسک، هم برای متخصصان زیبایی و هم برای کاربران بود. ما در سال ۲۰۱۴ سری Green Biosourcé و سپس در سال ۲۰۲۰، Green Flash، نسخه نیمه دائمی لاک ناخن، را عرضه کردیم. در بحبوحه همهگیری، زمانی که مصرفکنندگان به دنبال راهحلهای خانگی و رویکردی تمیزتر بودند، این محصول همه نیازها را برآورده کرد و خیلی زود اشتیاق زیادی برای آن ایجاد شد . »
فیابیلا، به عنوان پیشگام فرمولهای زیستی، اکنون ۱۰٪ از نیروی کار جهانی خود را به تحقیق و توسعه در آزمایشگاههای خود اختصاص میدهد. همچنین به تازگی از دکتر برتراند ریچرت، متخصص پوست و ناخن، به عنوان بخشی از کمیته علمی خود استقبال کرده است .
این شرکت با دقت فراوان، ترکیبات فعالی را انتخاب کرده است که در فرمولهای رنگ و لاکهای مراقبت ناخن روزانه یا خاص خود گنجانده شدهاند و رشد سالم ناخن، تغذیه، ترمیم و استحکام آن، آنتیاکسیدانی، پیشگیری از آسیب به طور کلی و همچنین جلوگیری از کراتینه شدن را هدف قرار میدهند.
امسال، تلاش برای یافتن راهحلهای پیشرفته منجر به عرضه My UV-Gel@Home شد ، اولین ژلی که خودتان میتوانید از آن استفاده کنید و هم مطابق با مقررات است و هم برای فروش خردهفروشی طراحی شده است و تا سه هفته ماندگاری دارد .
مدیر بازاریابی و نوآوری فیابیلا میگوید: «این شاهکار فنی و نظارتی، تقاضای زیاد برای لاک ژلی برای استفاده در خانه را برآورده میکند و همان عملکرد بالای محصولات مورد استفاده در سالنها را ارائه میدهد، اما با قیمتی مقرونبهصرفهتر. علاوه بر این، فرمول آن عمدتاً از الیگومرها تشکیل شده است تا از هرگونه خطر حساسیتزایی جلوگیری کند . »
این راهکار همچنین به لطف لاک پاککن Pro’Nail Gel، امکان پاک کردن آسان و یک مرحلهای را فراهم میکند . این لاک پاککن مسافرتی در قالب یک ژل طراوتبخش عرضه میشود که به راحتی انواع لاک ناخن، از محصولات استاندارد گرفته تا ژلهای UV بادوام را پاک میکند و تجربهای سریع در هر زمان و هر مکان را برای شما فراهم میکند.
در واقع، پاک کردن یکی از موانع اصلی بر سر راه رواج ژلهای نیمه دائمی است. شرکت تولیدکنندهی IL Cosmetics ، که یکی از تأمینکنندگان اصلی جهانی نیز هست، در واقع بر بازنگری در این مرحله از پاک کردن تمرکز کرده است.
اورلی ایگناکولو، مدیر بازاریابی گروه IL Cosmetics، توضیح میدهد: « تقاضای زیادی از سوی خردهفروشان برای ارائه فناوری لاک ژلی به طور مستقیم به مصرفکنندگان نهایی وجود دارد. اما وقتی از کاربران در مورد انتظاراتشان سوال میشود، آنها پاک کردن لاک را در همان سطح دوام و درخشندگی، سهولت استفاده و ایمنی فرمول قرار میدهند. بنابراین، ما قصد داشتیم راهحلی ارائه دهیم که همان عملکرد ژل را داشته باشد، اما با یک مرحله پاک کردن نوآورانه . »
این نوآوری که Gentle Gel نام دارد ، در امکان پاک کردن ژل نیمه دائمی، نه با استون و فویل، بلکه با آب و یک قطره روغن نهفته است. کاربر انگشتان خود را به مدت سه دقیقه در آب گرم ۳۸ درجه سانتیگراد (۱۰۰ درجه فارنهایت) خیس میکند، روغن مغذی را اعمال میکند و سپس لایه ژل را با یک چوب از روی سطح ناخن جدا میکند.
ایگناکولو میگوید: « لایه نازک روی سطح ناخن بدون عمل مکانیکی چسب قابل جدا شدن نیست، بنابراین حمام کردن یا شستن ظرفها هیچ تاثیری روی لاک ژلی ندارد. این محلول امکان پاک شدن طبیعی لاک را در خانه فراهم میکند، سلامت ناخنها را حفظ میکند و امکان تعویض مانیکور را هر چند وقت یکبار و بدون هیچ ترسی فراهم میکند.»
او همچنین بر انتظارات مراقبت از ناخن برای ناخنهایی که به دلیل استفاده روزافزون از لاکهای نیمهدائمی ضعیف شدهاند، تأکید میکند: تولیدکننده با محصولات جدید و با طراحی دقیق به این نیاز پاسخ میدهد.
او میگوید : « با توجه به تقاضا برای محصولاتی که به احیا و بازسازی ناخنها کمک میکنند، ما مجموعهای از محصولات مراقبت از ناخن را توسعه دادهایم، از جمله سرمی که با عملکرد تقویتکننده و سفتکننده طراحی شده و با تمرکز بر راحتی و عملکرد طراحی شده است. محصولات ترکیبی نیز تقاضای زیادی دارند، بنابراین ما طیف رنگی و مراقبتی ارائه میدهیم. این محصول مراقبت از ناخن ۲ در ۱، ترکیبی از رنگهای ملایم و مواد فعال حالتدهنده برای ناخنهای زیبا و تقویتشده است. و با پرداختهای شفاف و براق شیک یا بازتابهای متعدد، جلوهای درخشان و بسیار پیچیده ارائه میدهد که تداعیکننده درخشش ناخن است .»

لاک ناخن و مراقبت از آن به سمت ترکیبی شدن میروند
بازار زیبایی با محصولات مراقبت از پوست مرغوب، رویکردی جامع را در پیش گرفته است و این روند به دنیای ناخن نیز سرایت کرده است. به گفته فیابیلا ، این دسته از محصولات حدود ۱۴٪ از بازار جهانی ناخن را تشکیل میدهند و در حال حاضر ۲۸٪ از گردش مالی آن را به خود اختصاص دادهاند.
در راستای این تغییر، نسل جدیدی از لاکهای استاندارد و هیبریدی که ترکیبی از رنگ و مراقبت از ناخن هستند، در حال ظهور است. برند Kure Bazaar ، یکی از پیشگامان لاک ناخن تمیز، به فرمولهای فنی روی آورده و به تازگی مجموعهای از سرم-لاک ناخن را در ۱۴ رنگ با نام Remarquable Therapy Cosmetics عرضه کرده است . این فرمولهای طبیعی، سه ماده فعال، سیلیکون، کراتین و کلسیم را که به دلیل تقویت، محافظت و استحکام ناخنها شناخته شدهاند، و همچنین گل ختمی، شاه بلوط، گندم سیاه، گل ختمی و برای اولین بار در دنیای لاک ناخن، Centella Asiatica را به دلیل فواید ضد پیری آن، ترکیب میکنند.
کریستین دیوید، بنیانگذار این برند و پیشگام لاک ناخن طبیعی ، ادعا میکند : « این رویکرد انقلابی است: میتوانید از رنگهای زیبا لذت ببرید، در حالی که با فرمولهای طبیعی از ناخنهای آسیبدیده خود مراقبت میکنید. این لاک ناخن آینده است .»
این مجموعه در بطریهای کهربایی رنگ عرضه میشود تا فرمولها را از نور محافظت کند. یک پوشش پایه و یک پوشش نهایی موجود است، اما به طور خاصتر، مجموعهای از ۱۴ رنگ از پاستلی گرفته تا تناژ نارنجی و قرمز روشن در دسترس است. به عنوان مکمل، شش محصول خاص مراقبت از ناخن، ناخنها و کوتیکولها را هدف قرار میدهند.
پاییز گذشته، این برند، فروشگاه «مزون کوره بازار» را در خیابان سن اونوره، پلاک ۱۶۵، در قلب پاریس افتتاح کرد: این فروشگاه که در دو طبقه گسترده شده است، هم کلکسیون و هم خدمات درمانی ناخن ارائه میدهد. محصولات کوره بازار در فروشگاههای مفهومی توزیع میشوند و در حدود ۱۵ کشور در دسترس هستند.

تکههای لاک ناخن
ترندهای کلیدی همچنین شامل برچسبهای ناخن هستند که به صورت برچسب عرضه میشوند و مستقیماً روی ناخنها چسبانده میشوند. این لایههای نازک و از پیش برشخورده که معمولاً از ژل یا رزین انعطافپذیر ساخته شدهاند، به راحتی با شکل طبیعی ناخنها سازگار میشوند. این نوع برچسب که به دلیل دسترسی آسان در ایالات متحده، آسیا و به ویژه کره بسیار محبوب هستند، برخی از نسخههای آن را میتوان برای ایجاد جلوهای نیمهدائمی زیر لامپ LED کاتالیز کرد و با فویل و استون پاک کرد.
فیابیلا و اینکوکو که همواره در تلاش برای بهینهسازی و در پاسخ به روند زیبایی تنبل (Lazy Beauty) هستند، با همکاری انحصاری خود، مجموعه «Wear Ever» را راهاندازی کردهاند . این مانیکور لاک ناخن ۱۰۰٪ طبیعی، آماده استفاده و در اندازه مسافرتی، نیازی به خشک شدن ندارد. این مانیکور به صورت نوارهایی عرضه میشود که روی ناخنها چسبانده میشوند، به سادگی با فشار دادن روی کانتور ناخن بریده میشوند و سپس برای ظاهری حرفهای و ماندگاری تا ده روز، کمی سوهان زده میشوند. این مانیکور را میتوان به راحتی با یک لاک پاککن استاندارد پاک کرد.
جاگوت توضیح میدهد : « این نوارها محصولات آرایشی واقعی هستند؛ آنها با مقررات FDA و REACH مطابقت دارند و پایه چسب آنها برای ناخن ملایم است. آنها از چهار لایه تشکیل شدهاند: یک پایه چسب ملایم و سازگار با پوست که سطح ناخن را آماده و حفظ میکند، یک لایه پایه برای افزایش ماندگاری، یک لایه لاک ناخن استاندارد با رنگهای غنی و شدید و طرحهای ممکن، و یک لایه رویه برای تثبیت رنگ، ایجاد درخشندگی و ماندگاری طولانی. »

شخصیسازی و جامعیت
برای پاسخگویی به تقاضا برای محصولات سفارشی، Kirker ، تولیدکننده لاک ناخن آمریکایی و پیشرو در حوزه زیبایی، اخیراً در Blank Beauty و فناوری هوش مصنوعی آن برای تولید خودکار لاک ناخن در فروشگاهها یا به صورت آنلاین سرمایهگذاری کرده است . Blank Beauty ادعا میکند که میتواند ۴۰،۰۰۰ رنگ لاک را با دستگاههایی با ابعاد کمتر از ۰.۳۸ متر مربع که در نقاط فروش نصب میشوند، ایجاد کند. کاربران آنلاین میتوانند به پلتفرم Blank متصل شوند تا رنگهای سفارشی را تنها در عرض چند دقیقه ایجاد کنند و سپس آن را در منزل تحویل بگیرند.
وقتی صحبت از فراگیری میشود، فیابیلا به تازگی یونیورسال نیل کیور (Universl Nail Cure) را عرضه کرده است ، اولین محصول بینقص و بدون محدودیت جنسیتی که برای بازسازی، محافظت و تقویت سطح ناخن طراحی شده است و در عین حال یک پوشش مات طبیعی و لطیف بدون اثر لاک ایجاد میکند.