نگاهی به بزرگ‌ترین بازار عطر جهان

روندها در ایالات متحده: نگاهی به بزرگ‌ترین بازار عطر جهان

بازار عطر ایالات متحده – که بزرگ‌ترین بازار در جهان است – در حال رشد و تحول است، چرا که برندها فراتر از بطری‌های عطر، در پی نوآوری‌هایی برای جذب مصرف‌کنندگان هستند. به گفته شرکت The Benchmarking Company، امسال بازار جهانی عطر قرار است درآمدی معادل ۵۴.۶ میلیارد یورو (۶۲.۱۱ میلیارد دلار آمریکا) ایجاد کند. طبق آمار Statista، این بازار رشد سالانه مرکب (CAGR) معادل ۳.۳۱٪ را برای بازه پنج‌ساله ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۰ پیش‌بینی کرده است. سهم عمده این بازار متعلق به ایالات متحده است که پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۵ درآمدی برابر با ۷.۹ میلیارد یورو (۹ میلیارد دلار آمریکا) داشته باشد.

اما چه روندهایی در حال شکل دادن به بزرگ‌ترین بازار عطر دنیا هستند؟ و برندها چگونه از فرصت‌های موجود در این فضا بهره می‌برند؟

چهار روند اصلی در بازار عطر آمریکا

جنیفر استنس‌بری (Jennifer Stansbury)، یکی از بنیان‌گذاران و شریک مدیریتی شرکت تحقیقات بازار The Benchmarking Company، عنوان کرد که چهار روند اصلی در نوآوری‌های عطری ایالات متحده قابل مشاهده‌اند که نخستین آن‌ها پوست‌دوستی یا Skinification است.

او در سخنرانی خود در نمایشگاه in-cosmetics 2025 در آمستردام، گفت که مصرف‌کننده آمریکایی به دنبال «محصولات سازگار با پوست» است.

«مصرف‌کننده واقعاً خواهان عطری است که برای پوست نیز مفید باشد. برندهای نوآور و تولیدکنندگان مواد اولیه در حال ارائه محصولاتی هستند که نه‌تنها رایحه‌ای دلپذیر دارند، بلکه دارای مزایای مراقبتی برای پوست نیز هستند – مانند آبرسانی، پاک‌سازی یا روشن‌کنندگی.»

دومین روند اثرگذار، شخصی‌سازی (Personalisation) است. استنس‌بری اظهار داشت: این روندی است که در صنعت زیبایی برای بیش از یک دهه درباره آن صحبت شده، اما اکنون در عرصه عطرها شاهد حضور پررنگ‌تری از آن هستیم.»

امروزه، مصرف‌کنندگان آمریکایی تمایل دارند عطرهایی کاملاً شخصی ایجاد کنند، از طریق ترکیب و لایه‌بندی محصولات مختلف. بسیاری از برندها نیز به این روند پاسخ داده‌اند و ست‌هایی را ارائه می‌دهند که به مصرف‌کننده امکان می‌دهد براساس حالت روحی روزانه یا ماهانه خود، رایحه‌هایی جدید خلق کند.

سومین روند، پایداری (Sustainability) است که به گفته او اکنون بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. از سال ۲۰۲۰، رشد چشم‌گیری در «زیبایی آگاهانه» (Conscious Beauty) دیده شده و پایداری اکنون به عنصری مهم در تمامی مراحل زنجیره تأمین زیبایی بدل شده است. در صنعت عطر، شاهد افزایش راه‌حل‌های عطری مبتنی بر آب و بسته‌بندی‌های قابل‌شارژ هستیم.

چهارمین روند، رشد شبکه‌های اجتماعی است که فضای جدیدی برای عطرها ایجاد کرده است. استنس‌بری گفت: در گذشته برای انتخاب عطر، در راهروهای فروشگاه قدم می‌زدیم و رایحه‌ها را امتحان می‌کردیم، اما اکنون شبکه‌های اجتماعی کاربران را با عطرهایی آشنا می‌کنند که پیش‌تر حتی به ذهن‌شان هم خطور نمی‌کرد.»

او برند Sol de Janeiro را نمونه موفقی دانست که با سبک بازاریابی فشاری در شبکه‌های اجتماعی، کسب‌وکار خود را بر پایه رایحه‌هایی منحصربه‌فرد بنا کرده است.

فراتر از بطری عطر

استنس‌بری خاطرنشان کرد که هنگام بررسی بازار عطر آمریکا، باید به تنوع بالای محصولات جدید توجه کرد – یعنی افزایش گستره محصولات (Product Proliferation).

برای نمونه، برندهای لوکس و عامه‌پسند هر دو به عرضه اسپری‌های بدن و مو روی آورده‌اند؛ محصولاتی «سرگرم‌کننده» و «مقرون‌به‌صرفه» که در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ بسیار محبوب بودند و اکنون به‌طور گسترده‌ای به بازار بازگشته‌اند.

از نظر برندها، عرضه اسپری مو یا بدن راهی کم‌هزینه برای ارتباط با مصرف‌کننده و تشویق به کشف محصول است. طبق بررسی The Benchmarking Company در ژانویه ۲۰۲۵ با شرکت ۴۰۰۰ مصرف‌کننده آمریکایی (۳۸۰۰ زن و ۲۰۰ مرد)، ۶۵٪ از مصرف‌کنندگان به دلیل علاقه به تنوع، اسپری بدن خریداری می‌کنند. دنیس هریچ (Denise Herich)، هم‌بنیان‌گذار شرکت، گفت ۷۱٪ از مصرف‌کنندگان اگر این محصولات دارای مزایای پوست‌دوستانه باشند، به استفاده از آن‌ها علاقه‌مندتر هستند.

در بازار عطر آمریکا، دئودورانت‌های تمام‌بدن (All-over-body deodorants) نیز در حال افزایش هستند. این محصولات با ترکیباتی از روغن‌های اسانسی و فناوری‌هایی مانند آزادسازی رایحه در دمای خاص (Temperature-release fragrance) عرضه می‌شوند. بر اساس داده‌های تحقیق، ۴۱٪ از مصرف‌کنندگان به امتحان این نوع دئودورانت‌ها علاقه‌مند هستند.

استنس‌بری همچنین گفت که رایحه به‌تدریج به بخش‌های دیگر زیبایی مانند مراقبت از پوست، مو، آفتاب، بدن و حوزه سلامت نفوذ کرده است. به‌ویژه در حوزه مراقبت مو، نوآوری‌های زیادی در ایجاد رایحه‌های ماندگار دیده می‌شود، به‌عنوان نمونه در اسپری‌های حالت‌دهنده.

«دوست داشتن رایحه‌ای که روی بدن شماست اهمیت دارد و در مراقبت از مو، مصرف‌کننده می‌خواهد رایحه‌ای داشته باشد که تمام روز باقی بماند چون در فضای شخصی‌اش است.»

به گفته این شرکت، رایحه‌های محبوب در آمریکا شامل گل‌دارهایی با جنبه‌های میوه‌ای و شیرین (Gourmand) و رایحه وانیل هستند.

انگیزه‌های روانی و احساسی استفاده از عطر

هریچ افزود که داده‌های جالبی درباره دلایل استفاده مصرف‌کنندگان آمریکایی از عطر وجود دارد:

  • ۸۸٪ برای بوی خوش
  • ۷۳٪ برای بهبود تجربه حسی کلی
  • ۶۹٪ برای تأثیرگذاری بر حال‌و‌هوا، مثل ایجاد شادی، آرامش یا تمرکز

و از همه مهم‌تر، ۹۹٪ از مصرف‌کنندگان باور دارند که رایحه می‌تواند بر خلق‌و‌خو تأثیر بگذارد و ۹۶٪ معتقدند که رایحه احساسات، خاطرات و پیوندهای عاطفی قوی ایجاد می‌کند که در نهایت به بهبود سلامت عاطفی می‌انجامد.

علاوه بر این، مصرف‌کنندگان آمریکایی دلایل الهام‌بخش و آرزومندانه برای استفاده از رایحه‌ها دارند:

  • ۷۴٪ برای احساس اعتمادبه‌نفس
  • ۵۹٪ برای احساس جذابیت، شادی یا زنانگی
  • حدود ۵۰٪ برای احساس سکسی، شیک، بازیگوش یا دلفریب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا