استارتاپی جدید برای صنعت لوکس

نوآوری: چگونه استارتاپ HABS طراحی احساسی را بازتعریف می‌کند

استفاده از رویکرد علوم اعصاب در توسعه عطرها به‌طور فزاینده‌ای مورد توجه برندها قرار گرفته است. استارتاپ HABS که در رمزگشایی امواج مغزی تخصص دارد، راه‌حلی مبتنی بر نرم‌افزار به‌عنوان سرویس (SaaS) ارائه می‌دهد که از دو نوع هوش مصنوعی و ابزارهای الکترونیکی نوین بهره می‌برد. اما ارزش پیشنهادی این شرکت چگونه می‌تواند نیازهای صنعت لوکس را برآورده سازد؟ با درک دقیق واکنش‌های شناختی و احساسی مصرف‌کنندگان ـ بدون ذخیره داده‌های بیومتریک شخصی آنان ـ و نیز با تسهیل فرآیند تحقیق و توسعه و کاهش هزینه‌های تست بازاریابی. نشریه Premium Beauty News پیش از برگزاری نمایشگاه VivaTech که از ۱۱ تا ۱۴ ژوئن در پاریس برگزار می‌شود، با HABS گفتگو کرده است.

بازتعریف تجربه احساسی مشتری

عثمان شیهب، مدیر بازاریابی شرکت Human Augmented Brain Systems (HABS)، توضیح می‌دهد:
«صنعت لوکس همچنان با همان پرسش‌های قدیمی درباره تجربه مشتری مواجه است. چگونه می‌توان احساساتی را که محصولات ایجاد می‌کنند درک کرد؟ چگونه می‌توان تأثیر احساسی آن‌ها را بهینه ساخت؟»

استارتاپ HABS راه‌حل‌هایی نوآورانه بر پایه رمزگشایی امواج مغزی ارائه می‌دهد که توجه ویژه برندها و شرکت‌های عطرسازی را به خود جلب کرده است. در سال ۲۰۲۴، برای مجموعه عطر Le Coq Sportif که با رنگ‌های پرچم فرانسه طراحی شده بود، گروه Extend Beauty با همکاری Robertet از فناوری HABS برای طراحی سه رایحه Bleu Optimisme، Rouge Énergie و Blanc Relax استفاده کرد.

صرفه‌جویی در زمان، سادگی و دقت

فناوری HABS با استفاده از الکتروآنسفالوگرام (EEG)، سیگنال‌های مغزی را در زمان واقعی پردازش می‌کند تا نئومارکرها (نشانگرهای عصبی) مرتبط با احساساتی مانند لذت، توجه یا سردرگمی را استخراج کند. با استفاده از ماتریس Valence-Arousal، تنها با شش حسگر EEG ـ در مقابل چند ده حسگر در روش‌های سنتی ـ تحلیل دقیقی از فعالیت مغزی ارائه می‌شود. به گفته شیهب:
«یکی از نقاط قوت این فناوری، توانایی آن در عملکرد با پیکربندی بسیار سبک است؛ این ویژگی باعث صرفه‌جویی قابل‌توجه در زمان و سادگی کاربری می‌شود.»
وی می‌افزاید: «در VivaTech، نسخه جدید حسگر یکپارچه Neoxa را معرفی خواهیم کرد که موتور هوش مصنوعی ما نیز در آن گنجانده شده است.»

هدف، تسهیل اندازه‌گیری احساساتی است که مصرف‌کنندگان همیشه قادر به بیان آن‌ها نیستند. اولیویه لوکوفیه، بنیان‌گذار HABS، می‌گوید:
«ما خدمات کاملی هم در مرحله تحقیق و توسعه و هم در تست‌های فروشگاهی ارائه می‌دهیم تا به مصرف‌کنندگان در تصمیم‌گیری هنگام تردید کمک کنیم.» به همین دلیل، یک «شخصیت‌شناسی شناختی» ایجاد می‌شود؛ یعنی یک پروفایل مغزی تیپیکال که با احساسات مطلوب برند مطابقت دارد و سپس با پاسخ‌های افراد آزمایش‌شونده مقایسه می‌شود.

امضای احساسی محصولات

بنیان‌گذار HABS توضیح می‌دهد:
«ما راه‌حلی برای صدور گواهی احساسی ارائه می‌دهیم. EEGهای استاندارد صرفاً مناطقی از مغز را که امواج دریافت می‌کنند، نقشه‌برداری می‌کنند؛ مثلاً لوب پیشانی معمولاً با شادی در ارتباط است. اما افکار دیگری که به این ناحیه منتقل می‌شوند، ممکن است این تفسیر را منحرف کنند.»

HABS رویکردی متفاوت طراحی کرده که بر پایه امضای عصبی اختصاصی هر احساس استوار است. به جای استفاده از سیستم‌های پیش‌بینی‌گر، این فناوری به جستجوی حضور این امضاهای خاص در مغز می‌پردازد. حسگر HABS نئومارکرهایی را که با هر احساس متناظرند، شناسایی می‌کند.

هوش مصنوعی شناختی داده‌های احساسی جمع‌آوری‌شده را تحلیل کرده و به‌صورت مشترک با هوش مصنوعی فدرال که به داده‌های شخصیت‌شناسی شناختی ناشناس دسترسی دارد، کار می‌کند. این تعامل دوسویه دقت تشخیص نئومارکرها را افزایش می‌دهد. به گفته لوکوفیه:
«اکنون می‌توانیم برای یک عطر، نه فقط برای یک ماده خام یا آکورد، گواهی احساسی صادر کنیم. علاوه‌بر‌این، درک واکنش‌ها را می‌توان در فرآیند توسعه عطر ادغام کرد.»

ناشناس‌سازی داده‌ها

لوکوفیه می‌افزاید:
«هنگامی که آزمایش‌کننده با یک رایحه جدید مواجه می‌شود، ما امواج مغزی او را به‌صورت بلادرنگ تحلیل می‌کنیم تا بهتر احساسات او را درک کنیم.» هر تست منجر به ایجاد یک مدل ریاضی از پاسخ احساسی می‌شود که مختص همان فرد و کاملاً ناشناس است. این مدل با استفاده از هوش مصنوعی فدرال تحلیل می‌شود تا سطح بالایی از حریم خصوصی و امنیت را تضمین کند. HABS هیچ داده خامی از مغز ذخیره نمی‌کند.
«تنها بازنمایی‌های انتزاعی و غیرقابل‌شناسایی برای افزایش دقت نئومارکرها به‌صورت اخلاقی و ایمن مورد استفاده قرار می‌گیرند.»

تنها متادیتا (اطلاعات سن، موقعیت مکانی، الگوهای استفاده از عطر، تمایل به عطرهای خاص یا عام) ذخیره می‌شود تا چارچوبی معنا‌دار برای مطالعه فراهم گردد. به گفته وب‌سایت شرکت:
«تمام داده‌های مرتبط با امواج مغزی به‌صورت ناشناس، رمزنگاری‌شده و مطابق با استانداردهای جهانی حفاظت از داده‌ها (GDPR EU 2016/679) ذخیره می‌شود.» همچنین، HABS تجهیزات خاصی ارائه می‌دهد تا داده‌های شخصی برخلاف بسیاری از EEGها روی سرور ذخیره نشوند.

کاربردهای گسترده

بنیان‌گذار HABS که متخصص پردازش سیگنال، رمزنگاری و فناوری‌های بیومتریک است، این شرکت را در سال ۲۰۲۳ بنیان گذاشت. این شرکت سه بازار اصلی را هدف قرار داده است:

  • امنیت سایبری (احراز هویت مبتنی بر کلید مغزی)
  • حمل‌ونقل (ایمنی جاده‌ای)
  • صنعت لوکس (طراحی و توسعه محصول)

سیستم‌عامل HABS عملیاتی است و می‌تواند انواع مختلفی از نئومارکرها را شناسایی کند: ۱۲ احساس انسانی، نیت‌های مثبت و منفی، درد، سطوح الکل یا مواد مخدر، خستگی و تمرکز. این فناوری قابلیت کاربرد در هر چیزی را دارد که با پنج حس انسان درک می‌شود: از عطر و تصویر گرفته تا موسیقی و طراحی کابین خودرو.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا