
ضدآفتاب فوق سبک
ساختهشده در آسیا: ضدآفتابهای فوقسبک دل مصرفکنندگان را بردهاند
محبوبیت فزاینده لوازم آرایشی و مراقبت پوستی آسیایی اکنون به ضدآفتابها نیز گسترش یافته است. ضدآفتابهای ژاپنی و کرهای — از کرمها و لوسیونها گرفته تا مایعات — به دلیل بافتهای سبک و راحتشان بهطور فزایندهای مورد استقبال قرار گرفتهاند.
وقتی یوتیوبر «هانا پرایس» تصمیم گرفت ضدآفتاب ژاپنی و استرالیایی را با هم مقایسه کند، انتظار نداشت که این بررسی تخصصیاش بیش از دو میلیون بازدید داشته باشد. تعداد عظیم بینندگانی که به تماشای ویدیوی پرایس نشستند، گویای علاقه روبهرشد به محصولات مراقبت پوستی از جمله ضدآفتابهای ژاپن و کره جنوبی است؛ علاقهای که با تب «K-beauty» آغاز شده بود.
پرایس ۳۲ ساله در گفتگو با خبرگزاری AFP گفت که در جریان ساخت این ویدیو، به مدت یک سال به “سوراخ خرگوشی عمیق” سقوط کرد و درباره هر چیزی از علم SPF گرفته تا نگرشهای فرهنگی نسبت به نور خورشید آموخت. «از سال ۲۰۱۲ که به ژاپن نقل مکان کردم، همیشه عاشق ضدآفتابهای ژاپنی بودم. یادم هست اولین بار که امتحانش کردم، با خودم گفتم: “این خیلی بهتر از هر چیزی هست که تو استرالیا امتحان کردم”»؛ کشوری که ضدآفتابهایش به گفته او «سنگین، چسبناک و چرب» هستند.
او افزود: «فکر میکردم ویدیو محبوب بشه… ولی اصلاً انتظار نداشتم اینقدر گسترده پخش بشه.»
برنامههای توسعهای
این استقبال فزاینده از سوی مصرفکنندگان غربی از دید تولیدکنندگان ژاپنی و کرهای پنهان نمانده است.
شرکتهایی مانند «LG Household & Health Care» کره جنوبی، فرمولهای خود را بهینه کرده و دستهای جدید از ضدآفتابهای فوقسبک به نام “sunquid” — ترکیبی از “sun” و “liquid” — را معرفی کردهاند که حس آبمانند دارند.
تاکویا وادا، مسئول بازاریابی شرکت «Kao» ژاپن، میگوید پستهای اینفلوئنسرها «تأثیر بسیار قوی» بر فروش ضدآفتاب دارند. او افزود: «در رسانههای اجتماعی، مخصوصاً اینستاگرام و تیکتاک، برای دریافت اطلاعات مرز وجود ندارد»، و تأکید کرد که پستهای اینفلوئنسرها «تأثیر بسیار بزرگی» بر فروش جهانی ضدآفتاب دارند.
Kao میخواهد فروش محصولات ضدآفتاب خود را تا سال ۲۰۲۷ به ۳۵ میلیارد ین (۲۴۰ میلیون دلار یا ۲۲۳ میلیون یورو) برساند که ۱.۶ برابر افزایش نسبت به سال ۲۰۲۳ خواهد داشت. این شرکت برنامه دارد با احداث سه کارخانه جدید در اندونزی، برزیل و آلمان، تولیدات خارجی خود را افزایش دهد.
برند اصلی ضدآفتاب Kao یعنی Biore UV در رتبه دهم جهانی فروش و دوم آسیایی قرار دارد — رقبای آن شامل شرکتهایی مانند L’Oréal، Beiersdorf و برندهای ژاپنی مانند Shiseido هستند. بازار جهانی ضدآفتاب در سال ۲۰۲۴ بیش از ۵۵ میلیارد دلار ارزش داشت، اما به دلیل مقررات خاص هر کشور، بسیار پراکنده باقی مانده است.
چالشهای فنی
تاکاشی فوکویی، مدیر تحقیق و توسعه محصولات مراقبت پوستی شرکت Kao، میگوید فرمولسازی ضدآفتابهایی که هم اثربخشی بالا و هم بافت نرم داشته باشند — آنطور که مصرفکنندگان ژاپنی میخواهند — از لحاظ فنی بسیار دشوار است. اما او ادعا میکند که توان علمی Kao برای دستیابی به این تعادل دشوار، آنها را «از دیگر سازندگان اروپایی یا آمریکایی متمایز» میکند.
یکی از طرفداران برندهای ژاپنی، اینفلوئنسر تایلندی مراقبت پوستی «سوآری تاساناکولپان» است که آنها را «سبکتر» از برندهای «سنگین و ناراحتکننده» غربی میداند. این زن ۴۰ ساله که در یوتیوب ضدآفتابها را بررسی میکند، به AFP گفت: «همیشه فناوریها و بافتهای نوآورانه جدیدی در آنها وجود دارد که اغلب از سایر کشورها جلوتر است.»
افزایش مصرف
مصرف محصولات محافظت در برابر اشعه UV در سراسر جهان رو به افزایش است.
اگرچه برنزه شدن برای مدتها در کشورهای غربی نماد زیبایی بود، اما آگاهی از خطرات سرطان پوست رو به افزایش است و ضدآفتابها اکنون در اروپا، آمریکای شمالی و استرالیا تبدیل به محصولات مراقبت سلامتی شدهاند.
اخیراً رونق برندهای مراقبت پوستی سلبریتیها نیز به رشد این صنعت کمک کرده است — افراد مشهوری مانند کایلی جنر با بهاشتراکگذاری روتینهای مراقبت زیباییشان، از جمله ضدآفتاب، با صدها میلیون دنبالکننده، نقش مهمی در این مسیر ایفا کردهاند.
در ژاپن، داستان متفاوت است. شیفتگی فرهنگی به پوست روشن به قرن ششم بازمیگردد و استفاده از پودر سفید که از چین وارد میشد، بعدها به نمادی از اشرافیت تبدیل شد. پوست روشن، نشانه دوری از کار یدی و قرار نگرفتن زیر نور آفتاب بود و یک ضربالمثل قدیمی ژاپنی میگوید: «پوست سفید، هفت نقص را میپوشاند.» از دهه ۹۰ میلادی، مردم ژاپن شروع به استفاده از ضدآفتاب یا لوازم آرایشی برای جلوگیری از برنزه شدن کردند — روندی که به آن “bihaku” یا «زیبایی روشن» میگویند.
فوکویی میگوید این روزها زنان ژاپنی برای محافظت روزانه در برابر لکهای ناشی از آفتاب و پیری پوست از ضدآفتاب استفاده میکنند، زیرا اشعههای UV به لایههای عمیق پوست نفوذ میکنند.
در ژاپن، مصرفکنندگان گزینههای زیادی برای انتخاب دارند. در یکی از شعب زنجیره فروشگاههای دارویی MatsukiyoCocokara در منطقه شیبویای توکیو، حدود ۹۰ محصول ضدآفتاب در قفسهها چیده شدهاند.
تاکشی اوتسوکی، معاون مدیر بخش لوازم آرایشی این فروشگاه میگوید: «فروش ضدآفتاب سال به سال در حال بهبود است. مردم بیشتر به استفاده روزانه از ضدآفتاب روی آوردهاند، بنابراین نیازهای آنها نیز متنوعتر شده است.» او اضافه کرد که تعداد مشتریان مرد نیز در حال افزایش است و ضدآفتابهای ژاپنی میان گردشگران خارجی بسیار محبوب هستند؛ بهطوریکه آنها این محصولات را بهصورت چندتایی خریداری میکنند.
پرایس، یوتیوبر، اکنون بسته به موقعیت، از هر دو نوع ضدآفتاب ژاپنی و استرالیایی استفاده میکند. او افزایش آگاهی جهانی درباره ضدآفتاب را یک وضعیت برد-برد میداند. او میگوید: «این یعنی شما در کل محافظت بهتری خواهید داشت — که برای همه عالی است.»