عقب نشینی مصرف کنندگان

با عقبنشینی مصرفکنندگان، P&G پیشبینیهای خود را کاهش داد و به دنبال افزایش قیمتها در پی تعرفههاست
شرکت Procter & Gamble (P&G) روز پنجشنبه ۲۵ آوریل، با استناد به کاهش رفتار مصرفی در میان ابهامات مربوط به تعرفهها و وضعیت اقتصادی، پیشبینیهای خود دربارهی فروش و سود را کاهش داد.
P&G، که برندهایی چون Tide (مواد شوینده)، Head&Shoulders (شامپو) و Crest (خمیردندان) را در اختیار دارد، اکنون پیشبینی میکند که فروش سال مالی جاری بدون تغییر باقی بماند؛ در حالی که پیشتر رشد تا چهار درصد را برآورد کرده بود.
مدیران این شرکت همچنین با کاهش بازهی افزایش سود سالانه به شش تا هشت درصد به ازای هر سهم (از پیشبینی قبلی ۱۰ تا ۱۲ درصد)، احتمال افزایش قیمتها در پی تعرفهها را مطرح کردند.
"رویکرد انتظار و مشاهده"
آندره شولتِن، مدیر مالی این غول محصولات مصرفی، اظهار کرد که در هفتههای اخیر، در مقایسه با دوازده ماه گذشته، تغییر منفی در مصرف در ایالات متحده و اروپا مشاهده شده است.
او گفت مصرفکنندگان با اتخاذ یک «رویکرد انتظار و مشاهده» نوسانات بازار سهام را در پی اخبار تعرفهای دنبال میکنند و در عین حال، ابهامات درباره بازار کار، نرخهای وام مسکن و سایر عوامل را در نظر میگیرند.
شولتن در یک کنفرانس تلفنی با خبرنگاران بیان کرد: ما شاهد کاهش ترافیک در فروشگاهها بودیم و دیدیم که مصرفکنندگان اساساً به دنبال ارزش (محصولات اقتصادیتر) بودند.»
وی افزود: همهی این رفتارها بر درآمد ما تأثیر میگذارد. عامل اصلی، مصرفکنندهی مضطربتری است که در کوتاهمدت مصرف خود را کاهش داده است.»
در سهماههی سوم سال مالی منتهی به ۳۱ مارس، P&G سودی تقریباً ثابت به ارزش ۳.۸ میلیارد دلار گزارش داد. درآمدها نیز دو درصد کاهش یافته و به ۱۹.۸ میلیارد دلار رسید.
مواد اولیه از چین
در خصوص تعرفهها، شولتن گفت که بیشتر تولیدات P&G نزدیک به بازار مصرف انجام میشود، اما برخی کالاها با مواد اولیهای تولید میشوند که از چین وارد شده و اکنون مشمول تعرفههای سنگین ایالات متحده هستند. به گفتهی او، در کوتاهمدت، جایگزینی این مواد دشوار است.
او توضیح داد:
«زمانی که وضوح بیشتری درباره ساختار محیط تعرفهای به دست آید... آن زمان است که شرکتها میتوانند فعالانهتر در فرمولبندیها و تأمین منابع بازنگری کنند.»
جان مولر، مدیرعامل P&G نیز روز پنجشنبه در گفتوگو با CNBC اعلام کرد که این شرکت احتمالاً در پاسخ به تعرفهها قیمتها را افزایش خواهد داد؛ چرا که تعرفهها ذاتاً «تورمزا» هستند.
شولتن افزود که در حال حاضر «زود» است که میزان دقیق افزایش قیمتها برآورد شود، زیرا این مسأله بستگی به محصولات خاص و محیطی دارد که به سرعت در حال تغییر است، چه از نظر تعرفهها و چه اقدامات متقابل تعرفهای.