بازار زیبایی در سال 2025

نو و در عین حال آشنا: «بازسازی» همچنان کلید صنعت زیبایی در سال ۲۰۲۵
در سال ۲۰۲۵، تمرکز اصلی صنعت زیبایی در اروپا همچنان بر «بازسازی» (Renovation) بهجای نوآوری محض باقی مانده است. برندها تلاش میکنند تا از طریق بازطراحی برند (Rebranding)، کمپینهای هدفمند و استراتژیهای پرمیومسازی (Premiumization)، تعامل بیشتری با مصرفکنندگان برقرار کنند. این تحلیل را مؤسسه تحقیقاتی Euromonitor International ارائه داده است.
در سال گذشته، بازار جهانی زیبایی و مراقبت شخصی به رقم ۵۲۳ میلیارد یورو (۵۹۳ میلیارد دلار) رسید که نسبت به سال قبل رشد ۷ درصدی واقعی و رشد ۲.۹ درصدی بدون در نظر گرفتن تورم را نشان میدهد. در این میان، اروپای غربی ۱۰۵ میلیارد یورو (۱۱۹ میلیارد دلار) از این بازار را به خود اختصاص داد که نسبت به سال ۲۰۲۳ رشدی ۶ درصدی داشت. پنج بازار برتر این منطقه شامل آلمان، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا بودند که در مجموع ۷۳ درصد از فروش کل منطقه را به خود اختصاص دادند.
روند آینده بازار زیبایی: رشد ترکیبی ملایم
بر اساس پیشبینی یورومانیتور، نرخ رشد سالانه مرکب (CAGR) بازار جهانی زیبایی بین سالهای ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۹ برابر با ۶ درصد خواهد بود؛ البته بدون احتساب تورم این عدد به ۰.۵ درصد کاهش مییابد.
امیلی هود، مشاور حوزه زیبایی و سلامت مصرفکننده در یورومانیتور، در ارائهای در نمایشگاه in-cosmetics 2025 آمستردام بیان کرد:
«خبر خوبیست؛ بازار زیبایی و مراقبت شخصی همچنان در حال رشد است.» او افزود که کندی رشد پیشبینیشده در چهار سال آینده ممکن است تحت تأثیر رکود فعلی در چین باشد و احتمال بازنگری در آن وجود دارد.
بازسازی بهجای نوآوری محض
به گفته هود، در ماههای اخیر بخش زیادی از نوآوریهای صنعت زیبایی در قالب بازسازی صورت گرفتهاند؛ یعنی تغییرات در چارچوبهای آشنا بهجای نوآوری کامل. برخلاف این روند، نوآوریهای کامل (Pureplay Innovation) کاهش یافتهاند، بهطوری که تعداد عرضه محصولات جدید در پنج بازار برتر اروپایی در سال ۲۰۲۴ نسبت به ۲۰۲۳، کاهش ۲۸ درصدی داشته است.
بر اساس نظرسنجی اخیر یورومانیتور، اولویتهای آینده برندهای زیبایی شامل کمپینهای هدفمند، عرضه محصولات پرمیوم و بازطراحی برندها میباشد. هود تأکید کرد که این روند احتمالاً در سالهای ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ نیز ادامه خواهد داشت.