ترفند و نکات شستشوی پارچه لینن
با فرا رسیدن فصل گرما، تقاضا برای لباس‌های خنک تابستانی بیشتر می‌شود. جنس پارچه یک لباس، تأثیر بسیاری در خنک و سبک بودن آن لباس دارد. پارچه‌های لینن یکی از انواع پرطرفدار و بسیار خنک پارچه‌های تابستانی به شمار می‌روند. این پارچه خاص و جذاب، با ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد به عنوان یکی از انواع پرکاربرد و پرفروش در فصول گرم سال شناخته می‌شود. پارچه لینن اگر به درستی نگهداری شود، می‌تواند تا چندین سال مهمان کمدهای‌تان باشد. یکی از موارد مهم در نگهداری اصولی یک پارچه، توجه به نکات شستشوی آن پارچه است. بر همین اساس، در ادامه این مبحث از نکات شستشوی پارچه لینن بیشتر خواهیم گفت.

پارچه لینن چیست ؟
پارچه لینن، که در ایران گاه اشتباهی به آن لنین نیز می‌گویند، به عنوان یکی از قدیمی‌ترین انواع پارچه‌های الیاف طبیعی شناخته می‌شود. این پارچه از الیاف گیاه کتان (Flax) که یکی از مستحکم‌ترین الیاف‌های طبیعی است، ساخته می‌شود. این گیاه نخستین بار در مناطق مدیترانه شرقی و کشور هندوستان دیده شده است؛ اما امروزه کشورهایی مانند بلژیک، فرانسه و ایرلند مرغوب‌ترین گونه این گیاه را پرورش می‌دهند. پارچه به دست آمده از این گیاه کاربردهای فراوانی در صنعت نساجی دارد. از لینن در تولید پارچه لباس، حوله، کیف، دستمال و روکش لوازم داخلی استفاده می‌شود. لباس‌های تابستانی دوخته شده با لینن نیز، در تابستان امسال بسیار کاربردی، ترند و پرطرفدار هستند.

 

پارچه لینن الیاف طبیعی

 

ویژگی‌های پارچه لینن
پارچه لینن خواص و ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای دارد. ابتدا به ویژگی‌های مثبت این پارچه می‌پردازیم. یکی از ویژگی‌های این پارچه این است که به شدت سبک است و بافتی کنف مانند دارد. بافت خاص پارچه لینن، به راحتی هوا را از خود عبور می‌دهد و به همین دلیل بدن را در فصول گرم سال خنک نگه می‌دارد. پس از شستشوی پارچه لینن، پارچه رطوبت زیادی را به خود جذب می‌کند، و عبور جریان هوا همچنین باعث می‌شود، رطوبت جذب شده به سرعت تبخیر شود. این ویژگی لینن را به پارچه‌ای مناسب برای تابستان، که تعرق بدن بالا است تبدیل کرده است. پارچه لینن همچنین به دلیل داشتن الیاف طبیعی، پارچه‌ای ضد حساسیت است و آلودگی‌های باکتریایی را به خود جذب نمی‌کند. این پارچه همچنین، دوام و مقاومت بالایی دارد.

در مقابل، لینن برخی ویژگی‌هایی نیز دارد که ممکن است خوشایند همه نباشند. یکی از این ویژگی‌ها، آبرفت و چروک‌پذیری لینن است. پارچه‌های لینن ممکن است در الیاف خود مواد دیگری داشته باشند که بر این اساس انواع مختلفی دارند. برخی از انواع لینن پس از شستشو اندکی آبرفت دارند و پس از خشک شدن نیز چروک می‌شوند. لینن همچنین حالت کشی ندارد و در اثر فشار می‌تواند بافت خود را از دست داده و تغییر شکل دهد. لینن مرغوب همچنین قیمت بالایی دارد؛ چرا که در فرآیند تولید و عرضه این پارچه زمان بیشتری نسبت به سایر پارچه‌های تابستانی صرف می‌شود.

 

لباس با پارچه لینن تابستانی

 

اصول نگهداری و شستشوی پارچه لینن
از آن‌جایی که لینن به عنوان پارچه‌ای گران‌قیمت و خوش جنس شناخته می‌شود، باید به درستی از آن استفاده و نگهداری کرد. در ادامه به برخی نکات نگهداری و شستشوی پارچه لینن خواهیم پرداخت.

شستشوی مناسب
پارچه لینن را می‌توانید هم به صورت دستی و هم با ماشین لباسشویی شستشو دهید. البته با توجه به برخی نکات مهم در این خصوص، عمر پارچه شما بیشتر می‌شود. نکته اول این‌که، در شستشو از آب با دمای بالا استفاده نکنید؛ زیرا باعث چروک بیشتر و آسیب به بافت پارچه می‌شود. نهایت دمای مورد نیاز برای شستشوی پارچه لینن ۴۰ درجه سانتیگراد یا ۱۰۴ درجه فارنهایت است. همچنین، در شستشوی پارچه لینن بهتر است از شوینده‌های ملایم که آسیب کمتری به بافت پارچه می‌رسانند استفاده شود. استفاده از سفیدکننده برای این پارچه، استحکام و بافت پارچه را تضعیف می‌کند. همچنین توصیه می‌شود از نرم‌کننده لباس نیز برای شستشوی این پارچه استفاده نشود.

نکته بعدی در رابطه با شستشوی پارچه لینن این است که، لینن‌های رنگ روشن را از سایر پارچه‌های تیره جدا کنید. پارچه لینن رنگ پس نمی‌دهد اما ممکن است در مجاورت سایر پارچه‌های رنگی اندکی رنگ‌پذیری داشته باشد.

 

شستشوی پارچه لینن تابستانی با دست

 

خشک کردن و اتوکشی
پس از شستشوی پارچه لینن، اگر قصد گرفتن آب اضافه آن با خشک‌کن ماشین لباسشویی را دارید، ماشین را روی دور آهسته قرار دهید. همچنین از چلاندن بیش از حد پارچه لینن با دست نیز جلوگیری کنید. پارچه لینن به راحتی آب خود را از دست می‌دهد؛ از این رو، بهترین کار این است که پارچه را در هوای آزاد خشک کنید. در این حالت نرمی و لطافت پارچه لنین نیز حفظ می‌شود. پارچه نم‌دار لینن حتی با کشیدن اتویی ساده نیز سریع خشک می‌شود. از این رو، برای اتوکشی پارچه لینن از اتوی بخار استفاده کنید. پارچه‌های لینن پس از شستشو معمولاً دارای چروک هستند. بخار اتو، یا اتو کردن پارچه در حالت نم‌دار به راحتی می‌تواند چروک‌های پارچه را باز کرده و آن را مانند روز اول کند.

از بین بردن لکه پارچه لینن
پارچه لینن در دسته پارچه‌هایی قرار دارد که معمولاً لکه به خود نمی‌گیرد و پس از شستشو مانند روز اول می‌شود. اما بهتر است در صورت ایجاد لکه بر روی پارچه یا لباس لینن، سریعاً اقدام به پاک کردن آن کنید. معمولاً لکه‌های سطحی به راحتی با مواد شوینده و صابون پاک می‌شوند. اما لکه‌های قوی‌تری مانند لکه روغن، اگر فوراً پاک نشوند ممکن است به بافت پارچه نفوذ کرده و ماندگار شوند. برای پاک کردن این لکه‌های قوی، می‌توان از تمیزکننده‌های طبیعی مانند سرکه یا جوش‌ شیرین استفاده کرد.

نکات تکمیلی
اگر لباسی با جنس پارچه لینن دارید که دارای برچسب مراقبتی است، حتما برای نگهداری و شستشو به نکات ذکر شده در برچسب توجه کنید. عدم توجه به برچسب‌های مراقبتی و نکات ذکر شده در بالا می‌تواند از عمر لباس یا پارچه لینن کم کند.

 

برچسب مراقبتی پشت لباس

 

برای نگهداری لباس لینن در کمد به مدت طولانی نیز، سعی کنید از تلنبار کردن لباس‌ها بر روی هم خودداری کنید. پارچه لینن برای سالم ماندن به جریان هوا نیاز دارد و بودن در مکانی تاریک و بدون گردش هوا برای مدتی طولانی پارچه را خراب می‌کند.

و در پایان این‌که، همواره سعی کنید هنگام شستشوی پارچه لینن، پارچه را به همراه پارچه‌های از جنس خود یا پارچه‌های لطیف دیگر در لباسشویی قرار دهید. شستشوی لینن به همراه پارچه‌های زمخت، باعث آسیب به بافت و الیاف لینن می‌شود.

شما از این پارچه محبوب تابستانی استفاده می‌کنید؟ شما چه تجربه‌ای در شستشوی لباس لینن خود دارید؟ آن را با ما به اشتراک بگذارید.