دوخت مروارید روی لباس
روش‌های تزیینی زیادی برای پارچه و لباس‌های ساده وجود دارد. اگر قصد دارید که لباس خود را برای استایلی شیک و متفاوت آماده کنید بهترین و ساده‌ترین روش، دوخت مروارید روی لباس است. با کمی خلاقیت و سلیقه می‌توانید لباس یا پارچه خود را با مروارید دوزی برای مجالس رسمی و نیمه‌رسمی آماده کنید.

مروارید دوزی روشی دیرینه برای تزیین لباس در ایران است. از زمان هخامنشیان دیزاین و تزیین لباس با مروارید رواج زیادی داشته است. مرواریدها در رنگ‌های مختلفی وجود دارند. که در این مقاله با دوخت مروارید روی لباس و انواع مروارید برای لباس‌های مختلف آشنا خواهیم شد.

مروارید چیست ؟
مرواریدها، قطعات کوچک صیقل یافته‌‌ای هستند؛ که به‌‌صورت مات و یا براق در رنگ‌بندی متنوع و با جنس‌های سنگی، پلاستیکی و… برای انجام انواع کارهای تزئینی و هنرهای دستی ساخته شده‌اند.

مروارید اصل و یا پرورشی از جذابیت و زیبایی و البته قیمت بیشتری نسبت‌ به نوع صنعتی آن برخوردار است. مهره‌‌های مرواریدی هم به‌صورت ریسه‌ای و هم به‌صورت رشته‌‌ای، و در سایزهای بزرگ‌تر آن به‌صورت دانه‌‌ای نیز به فروش می‌‌رسند. مرواریدها به‌‌خصوص نوع شیری‌ رنگ آن‌ها، جزء انواع تزئینات کلاسیک و در نوع اصل آن جزء زیورآلات فاخر به‌حساب می‌آید.

به کمک این دانه‌‌های کوچک می ‌توان انواع گردنبند، دستبند، پابند و غیره را تولید کرد. همچنین در انواع دسته کیف، بافت کیف، تزئینات کیف و کفش نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. با کمک دوخت مروارید روی لباس مجلسی ، لباس عروس، تور عروس و غیره می‌توان جلوه زیبایی به آن‌ها بخشید. در کل استفاده از مروارید هیچ محدودیتی ندارد و شما می‌توانید با کمی خلاقیت از این دانه‌ها برای تزیین همه چیز استفاده کنید.

انواع مراورید برای لباس
مرواریدها به دو شکل، کامل و نیمه موجود هستند. انواع کامل آن سوراخ‌دار بوده و روی سطح کار دوخته و البته گاهی برای افزایش سرعت‌ عمل به سطح کار چسبانده می‌‌شوند. نوع لپه آن به دو شکل سوراخ‌دار که دوختنی بوده و بدون سوراخ که خود به دو دسته حرارتی و یا ساده که با چسب چسبانده خواهند شد، تولید و فروخته می‌شوند.

مروارید سنگی
مرواریدهای سنگی شفاف، براق و دارای رنگ ثابت هستند. این مروارید‌ها معمولا به‌صورت ریسه‌ای به فروش می‌رسند و به‌خاطر رنگ ثابت قیمت بیشتری دارند؛ و در مواردی استفاده می‌شود که لازم است عمر بیشتری داشته باشند. مرواریدهای سنگی به‌صورت طبیعی یا پرورشی به‌دست می‌آیند و انواع مختلفی مانند مروارید آکویا، تاهیتی، باروک و غیره دارند.

از مراوریدهای سنگی جهت تزیین دور یقه لباس، تزیین سرآستین، تزیین انواع شلوار از جمله شلوار جین، تزیین دامن، کفش، لباس عروس، انواع لباس مجلسی، تزیینی رومیزی و وسایل دکوراتیو استفاده می‌شود.

مروارید پانچی
مرواریدهای پانچی با استفاده از دستگاه و قالب مناسب آن بر روی محل مورد نظر پرچ می‌شود. پرچ کردن آن کار سختی نیست ولی نیاز به دستگاه‌های مخصوص پانچ مروارید یا دستگاه‌های پرس است که در مغازه‌های خرازی و خیاطی‌ها و تولیدی‌ها وجود دارد. از مروارید پانچی برای تزیین انواع شومیز، لباس، کفش، تزیینات وسایل منزل مانند رومیزی و غیره استفاده می‌شود.

مروارید مصنوعی
این نمونه از مرواریدها تولید دست انسان هستند و در ساخت آن‌ها از شیشه و یک لایه درخشان استفاده می‌شود. درخشندگی در این محصول برابر با محصولات مرغوب نبوده و روش تشخیص آن بسیار ساده است، دلیل آن هم استفاده از فرایندهای شیمایی در ساخت این محصول است. اما با وجود تمامی این موراد، به دلیل قیمت مناسب این محصول امروزه به یکی از پرفروش‌‌ترین محصولات عرضه شده در بازار تبدیل شده و خریداران بسیاری را به خود جذب کرده است. این مرواریدها برای تزیین انواع کیف، لباس و تزیینات اکسسوری و غیره کاربرد دارند.

 

مروارید سنگی، باروک و پانچی روی لباس و پارچه

 

تزیین شومیز با مروارید
مرواریدها را هم می‌توانید به‌صورت رشته‌ای و هم تکی استفاده کنید. این‌که مرواریددوزی را در کدام قسمت لباس انجام دهید به سلیقه و ذوق هنری شما بستگی دارد. شما می‌توانید متناسب با سلیقه و نوع لباس دلخواه‌تان انواع مروارید دوزی ها را بر روی لباس خود پیاده کنید. اما یکی از قسمت‌های لباس که برای مرواریددوزی خصوصا روی انواع شومیز بیش از بقیه قسمت‌ها چشم نواز می‌شود، دور یقه شومیز است.

مرواریددوزی‌های درشت و با تعداد کم و یا بالعکس همگی بستگی به سلیقه شما دارد. اما نکته مهم این است که تمام این مدل‌ها و ایده‌ها ترند و جذاب هستند. مرواریددوزی هیچ‌گاه باعث قدیمی شدن و از مد افتادن لباس شما نمی‌شود. پس با خیال راحت می‌توانید از آن در دیزاین انواع شومیز‌های خود بهره ببرید. برای مثال مرواریددوزی‌های شلوغ و پر بر روی یقه‌های انگلیسی بسیار ایده آل هستند. یا مرواریددوزی‌هایی با تراکم کم بر روی یقه‌های ایستاده نیز ایده جذابی است.

آستین‌های کوتاه یا بلند همگی بخش مهمی از یک پیراهن و لباس هستند. سر آستین لباس به خاطر حرکت مداوم دست‌ها، توجه بیننده را به خود جلب می‌کند. همین امر موجب می‌شود تا طراحان لباس همواره توجه ویژه‌ای به این قسمت از پیراهن نشان دهند. مرواریددوزی در قسمت سر آستین‌های شومیز یکی از جذاب‌ترین ایده‌ها برای تزیین شومیز شما خواهد بود.

اگر آستین‌های شما گشاد است و در قسمت مچ چین می‌خورند می‌توانید روی مچ آستین‌های خود را با دوخت مروارید تزیین کنید. اگر آستین‌های شما کوتاه است می‌توانید این مروارید دوزی را تا سرشانه‌ها نیز ادامه دهید. ادغام کردن مرواریدهای کوچک و بزرگ زیبایی جالبی را به شما هدیه خواهد کرد. مرواریددوزی‌هایی هم‌رنگ پیراهنتان و یا در طیف رنگی لباستان بسیار خاص و شکیل خواهد بود. همچنین می‌توانید برای تنوع از رنگ‌های مختلف مروارید و حتی نگین و سنگ‌های تزیینی دیگر در کنار دوخت مروارید روی لباس استفاده کنید.

 

مروارید دوزی روی شومیز

 

دوخت مروارید روی مانتو
دوخت مروارید روی انواع مانتو خصوصا مانتو‌های مجلسی بسیار کاربردی و جذاب است و تزیین درست و به جا مروارید روی مانتو استایل شما را چشم‌نوازتر خواهد کرد.

اگر مانتو شما ساده و مونوکرم است می‌‌توانید مرواریددوزی را در قسمت جلوی مانتو خود پیاده کنید. می‌‌توانید از مرواریدهای کوچک و بزرگ به شکل نواری و پراکنده در قسمت دکمه‌خور مانتو بهره ببرید. اگر دکمه‌های خود را نیز هم‌رنگ مرواریدها و از جنس آن انتخاب کنید نیز این هارمونی زیبا جذابیت لباس شما را چند برابر خواهد کرد. همان‌طور که در قسمت مروارید دوزی روی انواع شومیز گفته شد، می‌توانید مروارید‌ها را در قسمت یقه، دور مچ و یا در حاشیه مانتو خود بدوزید.

مروارید دوزی روی لباس سفید
برای لباس‌های سفید هر دو نوع مروارید چه مروارید رنگی و چه مروارید‌های سفید و شیری کاربردی و زیبا هستند؛ و بسته به مدل و جنس پارچه لباس مروارید‌ها را می‌توانید در قسمت‌های مختلف لباس خود بدوزید.

یکی از قسمت‌ها که برای دوخت مروارید روی لباس بسیار مناسب و ایده‌آل می‌باشد قسمت سرشانه‌‌ها است. شما می‌‌توانید در قسمت سرشانه‌ها متناسب با ایده و نظر خودتان نقش‌‌هایی را ایجاد کرده و بر روی آن مروارید دوزی انجام دهید. همچنین می‌توانید این مرواریدها را تا قسمت بدنه لباس نیز ادامه دهید. طراحی مرواریدها از قسمت سر شانه تا جلوی لباس مانند خوشه‌های انگور زیبایی خاصی را به لباس شما هدیه خواهد کرد. شما می‌توانید انواع مروارید‌ها را بسته به سلیقه خود، از پیراهن‌های نخی سفید ساده گرفته تا لباس‌های ساتن عروس بدوزید.

مروارید دوزی روی لباس مشکی
دوخت مروارید روی لباس‌های مشکی به‌دلیل تضاد رنگی مروارید سفید و پارچه مشکی، جذابیت و شیکی خاصی به لباس شما خواهد داد. و مانند یک اکسسوری منحصربه‌فرد برای لباس شما خواهد بود.

شاید تصور کنید که مروارید دوزی حتما باید به مقدار محدود و کم کار شود. اما این طرز فکر خیلی هم درست نیست. طراحان جهانی مانند طراحان برند زارا ثابت کرده‌اند که مروارید دوزی هیچ محدودیتی ندارد. شما می‌توانید از مروارید دوزی به مقدار بی‌نهایت بر روی لباس مشکی خود بهره ببرید. دوخت مروارید‌ روی لباس به شکلی که در تمام سطح آن پراکنده باشند، گرچه کار زمان‌بر و سختی است اما نتایج بسیار رضایت بخشی در پی دارد. می‌توانید مرواریدها را به شکل پراکنده یا با طرح از پیش تعیین شده به روی پارچه یا لباس خود بدوزید.

 

دوخت مروارید روی لباس سفید و مشکی

 

دوخت مروارید روی روسری و شال
انواع شال و روسری مجلسی کارشده زنانه یکی از آیتم‌های کاربردی برای مجالس و مراسم‌های رسمی هستند.

دوخت مروارید بر روی شال یا روسری زیبایی چند برابری به استایل مجلسی شما خواهد داد. تزیین شال‌های حریر با حاشیه‌دوزی مروارید استایل شما را از دیگران متمایز می‌کند. شال و روسری کارشده با مروارید در میان بانوان بسیار محبوب بوده و در مراسم‌های مختلفی همچون عروسی، نامزدی، جشن‌های تولد و مهمانی‌های رسمی استفاده می‌شود.

انواع کیف مروارید دوزی شده
در دنیای پر زرق‌وبرق مد و زیبایی، کیف‌های مجلسی با طرح‌های مروارید دوزی شده، به‌عنوان یکی از شیک‌ترین و جذاب‌ترین انتخاب‌ها برای مهمانی‌ها و مجالس مطرح می‌شوند. این کیف‌ها نه تنها یک وسیله ضروری برای حمل وسایل شخصی هستند بلکه به‌عنوان یک اکسسوری لوکس و خیره‌کننده، استایل شما را تکمیل می‌کنند.

کیف دوشی مرواریدی
برای کسانی که به‌دنبال راحتی هستند ولی می‌خواهند استایلی شیک داشته باشند، کیف دوشی مرواریدی انتخاب عالی است. این کیف‌ها معمولاً با بندی قابل تنظیم و تزئینات مرواریدی ظریف، زیبایی خاصی به لباس مجلسی می‌بخشند. علاوه بر زیبایی، کاربردی بودن آن‌ها نیز از نکات مثبت آن است.

کیف پاکتی مرواریدی
کیف پاکتی مرواریدی با طراحی منحصربه‌فرد خود، جلوه‌ای کلاسیک و در عین حال مدرن به شما می‌بخشد. این کیف‌ها می‌توانند با انواع لباس‌های مجلسی ست شوند و ظاهری خیره‌کننده به شما هدیه دهند. طراحی‌های مختلف این کیف‌ها شامل مرواریدهای رنگی، طرح‌های هندسی و تزئینات نقره‌ای یا طلایی است.

کیف کلاچ مرواریدی
کیف کلاچ با مروارید دوزی یک انتخاب بی‌نظیر برای خانم‌هایی است که دوست دارند در مهمانی‌ها بدرخشند. این کیف‌ها معمولاً با مرواریدهای باکیفیت و درخشان تزیین می‌شوند. اغلب دارای زنجیره‌ای نقره‌ای یا طلایی هستند که امکان حمل آسان را فراهم می‌کند.

 

مروارید دوزی برای تزیین کیف و شال

 

این هنر دست دوزی اصیل از گذشته تا به امروز در کالکشن‌های مختلف لباس و برند‌های مختلف خصوصا برند‌های معروف همچون شنل بسیار دیده شده است؛ این سنگ قیمتی و زیبا در عین سادگی در کنار انواع لباس و در انواع رنگ و مدل، جذابیت استایل شما را چند برابر خواهد کرد. پس همیشه استفاده و دوخت مروارید را بر روی لباس‌های مختلف از دوخت مروارید روی لباس و انواع مانتو‌های مزونی گرفته تا دوخت روی بلوز و شومیز، برای داشتن استایلی متفاوت مد نظر داشته باشید؛ و از آن به عنوان یک اکسسوری و تزیین جانبی برای لباس‌هایتان بهره ببرید.