روش‌های مختلف بستن انواع توربان
توربان، کلمه‌ای است که هر بانویی نام آن را بارها و بارها شنیده و یا آن‌ها را بر سر بانوان دیگر در مراسمات مختلف و یا حتی در سینما و تلوزیون دیده است. توربان که امروزه مورد استفاده بانوان شیک‌پوش و جذاب قرار گرفته یک اکسسوری بسیار منحصر به فردی است؛ و می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها برای خانم‌هایی باشد که دوست دارند در هر شرایطی و با هر استایلی حجاب خود را حفظ کنند. امروزه استفاده از این اکسسوری‌های دوست داشتنی به قدری افزایش یافته که ما انواع مختلف آن‌ها را در بازار مشاهده می‌کنیم. اگر از آن دسته بانوان سخت‌پسند هستید که مدل‌های موجود در بازار به دل شما نمی‌شینند، می‌توانید خودتان توربان مناسبی برای خود درست کنید. اما اگر نمی‌دانید چگونه این کار را انجام دهید، نگران نباشید؛ ما در این مقاله قصد داریم تا چند روش برای بستن توربان را به شما آموزش دهیم.

توربان چیست؟
اول از همه باید بگوییم که توربان یک نوع سربند است که به عنوان پوشش برای موهای بانوان استفاده می‌شود. این توربان‌ها در مدل‌ها و رنگ‌های مختلف در بازار موجود هستند و علاوه بر پوشش موها و حفظ حجاب، زیبایی و جذابیت خاصی را با خود به‌ همراه دارند. جالب است بدانید، توربان‌ها در زبان‌های مختلف با همین نام خوانده می‌شوند؛ اما با توجه به این‌که بیش‌تر برای حفظ حجاب کاربرد دارند، بسیاری آن‌ها را با نام کلاه حجاب می‌شناسند.

 

دختری با توربان قرمز

 

تاریخچه توربان چیست؟
تاریخچه توربان به آفریقای جنوبی مربوط می‌شود. هر چند پیش از آن انواع سربندها با عنوان عمامه بر سر مردان در دوره‌ها و کشورهای مختلف برای پوشش موی سر آقایان مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ اما در آفریقای جنوبی به یک پوشش فرهنگی برای بانوان تبدیل شد. زنان آفریقایی از توربان‌ها در رنگ‌ها و مدل‌های مختلف استفاده می‌کردند تا جایی که این سربندها به عنوان پوشش سنتی یا همان لباس‌های محلی آن‌ها به شمار می‌رفت. در آن دوران رنگ و نحوه بستن توربان‌ها، نشان دهنده موقعیت اجتماعی و وضعیت تاهل دختران و زنان آفریقایی بود. با گذشت زمان پای این سربندها و یا همان توربان‌های زنانه به کشورهای اسلامی باز شد و توجه زنان مسلمان را نیز به خود جلب کرد؛ و از آن پس زنان بسیاری از این سربندها به عنوان پوشش سر استفاده می‌کنند.

البته باید بدانید که استفاده از توربان‌ها تنها محدود به کشورهای اسلامی و آفریقای جنوبی نیست؛ بلکه بسیاری از بانوان مسلمان که مقیم کشورهای غیراسلامی هستند نیز از این توربان‌ها استفاده می‌کنند.

آیا توربان فقط به عنوان حجاب استفاده می‌شود؟
سوالی که ممکن است ذهن بسیاری از بانوان را درگیر کرده باشد این است که آیا از توربان فقط برای رعایت و حفظ حجاب استفاده می‌شود؟ در جواب به این سوال باید بگوییم؛ درست است که توجه به حجاب و پوشش موها برای بسیاری از بانوان مسلمان اهمیت بسیار بالایی دارد. اما توربان یا همان کلاه حجاب فقط برای این منظور استفاده نمی‌شود و به نوعی می‌توان آن را یک محافظ برای موها و پوست سر دانست. اگر در مناطق گرمسیر زندگی می‌کنید باید بدانید که شدت نور آفتاب و پرتوهای موجود در آن در طول روز ممکن است برای موها بسیار مضر و خطرناک باشد. به همین دلیل برخی از زنانی که موهای حساس و شکننده‌ای دارند در فصل‌هایی نظیر تابستان از توربان استفاده می‌کنند تا هم موهایشان مرتب بماند و هم از آسیب دیدن ‌آن‌ها جلوگیری کنند.

در ادامه باید به شما بگوییم که توربان‎‌ها را می‌توان با لباس مجلسی نیز ست کرد. دقت کنید که با این کار با توجه به جمع شدن موها فرصت بسیار خوبی برای درخشش لباس‌تان ایجاد خواهد شد. بنابراین می‌توان گفت پوشیدن توربان نه تنها برای حجاب، بلکه یک اکسسوری برای تزئین استایل‌تان است و باعث خاص‌تر دیده شدن شما می‌شود.

 

دختری با توربان سبز تیره

 

آموزش بستن انواع توربان‌ها
همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم؛ روش‌های بسیار زیادی برای بستن توربان وجود دارد که تنها وسیله مورد نیاز آن یک روسری یا دستمال سر است. ما در ادامه چند مدل نحوه بستن انواع توربان ‌ها را به شما آموزش می‌دهیم.

بستن توربان برای استایل‌های روزمره
همیشه ساده‌ترین روش برای بستن توربان، استفاده از یک روسری کوچک یا دستمال سر است. اگر برای استایل‌های ساده و روزمره خود به دنبال ایده برای بستن توربان هستید؛ روسری خود را تا بزنید و آن را از زیر موهای خود رد کنید، در نهایت در جلوی سر خود به صورتی که به یک سمت تمایل داشته باشد، گره بزنید.

نحوه بستن توربان برای پوشاندن موها
اگر می‌خواهید به روشی خاص و منحصر به فرد موهای خود را بپوشانید تا زیبا و جذاب‌تر دیده شوید، روسری خود را به شکل مثلثی تا کنید و از جهت تا به شکل مثلث معکوس روی سر قرار دهید و گره بزنید. در مرحله بعد قسمت مثلثی را زیر گره پنهان کنید و در نهایت دسته‌ها را به شکل دلخواه در بیاورید.

 

دختری با توربان زرد

 

نحوه بستن توربان برای استایل‌های خاص
اگر می‌خواهید به مهمانی بروید و دوست دارید توربان خود را طوری ببندید که بیش‌تر جنبه تزئینی داشته باشد و رعایت حجاب برای‌تان چندان اهمیتی ندارد؛ ابتدا موهای خود در پشت سر خود ببندید و سپس موها را به دور توربان پیچیده و در پشت سر خود گره بزنید. این‌ کار ظرافت خاصی به استایل‌تان می‌دهد و باعث می‌شود باوقارتر و زنانه‌تر به نظر برسید.

نحوه بستن توربان به شکل پاپیون
این مدل بستن توربان بیش‌تر مورد توجه توریست‌های خارجی قرار گرفته است و برای استایل‌های خود بیش‌تر از این روش استفاده می‌کنند. برای این‌ کار شال خود را در پشت سر خود را گره بزنید و گره دوم را به‌صورت پاپیونی بزنید، اگر می‌خواهید جذاب‌تر به نظر برسید، توربان خود را به یک سمت متمایل کنید.

بستن توربان برای مهمانی‌های رسمی
اگر به یک مهمانی رسمی دعوت شدید و دوست دارید خاص‌تر از آن چیزی که هستید، دیده شوید؛ شال خود را در قسمت پشت سر خود گره بزنید و سپس دسته‌های شال را به یک سمت متمایل کنید و دور یک‌دیگر بپیچید و دسته‌ای را که پیچیده‎‎اید به شکل سر خود فرم دهید و در نهایت با کمک یک گیره این قسمت را در جایی مناسب فیکس کنید. این کار نه تنها استایل شما را شیک‌تر نشان می‌دهد، بلکه شما را به یک خانم بسیار باکلاس که به ظاهر خود اهمیت می‌دهد، تبدیل می‌کند.

 

دختری آفریقایی با توربان خاکستری

 

ما در این مقاله با توربان آشنا شدیم و تاریخچه آن را نیز مورد بررسی قرار دادیم. همچنین کاربرد آن را برای‌تان بازگو کردیم و انواع روش‌های بستن توربان را به شما آموزش دادیم. حال نظر شما در این باره چیست؟ شما کدام مدل را می‌پسندید؟ چه روش‌های دیگری برای بستن توربان می‌دانید؟ به نظر شما توربان‌ها چه کاربردهای دیگری دارند که در این مقاله به آن‌ها پرداخته نشد؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.