هر آن چیزی که باید در مورد پارچه گاباردین بدانید
پارچه گاباردین یکی از محبوب ترین پارچه های دنیای مد و فشن محسوب می شود. این پارچه ها از پنبه و پلی استر ساخته می شوند که بسیار با دوام هستند. پارچه های گاباردین به دلیل بافت خاصی که دارند بسیار مورد استفاده خیاطان و طراحان لباس قرار می گیرند. اما سوالی که پیش می آید این است که این پارچه چیست؟ تاریخچه پیدایش آن چه بود؟ و برای چه لباس هایی بیشترین کاربرد را دارد؟ ما در ادامه این مقاله به بررسی این موضوعات می پردازیم. اگر شما نیز درمورد این پارچه کنجکاو هستید؛ با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

تاریخچه پارچه گاباردین و سر آغاز آن
در قرن ۱۵ میلادی قبا های بلند و جلو بازی وجود داشت که به گاباردین معروف بودند. در قرن ۱۶ میلادی، این لباس ها را فقط افراد طبقه پایین اقتصادی به تن می کردند. اما آن چه که امروزه با نام گاباردین شناخته می شود، نتیجه خلاقیت های توماس بربری است.

او در اواخر ۱۸۰۰ میلادی قصد داشت به پارچه ای دست پیدا کند که دوام آن از مابقی پارچه های موجود بیشتر باشد. بربری در نهایت موفق شد تا با کمک پشم های تابیده شده، پارچه ای طراحی کند که بافت محکم و عمر طولانی داشت، و آن چیزی نبود جز؛ گاباردین. طراحی این پارچه به این صورت بود که یک طرف آن یک دست و طرف دیگر حالت راه راه داشت؛ به بیان دیگر سبک بافت آن یکی در میان بود. توماس بربری از این پارچه برای خودش لباس های زیادی دوخت، و به همین ترتیب این پارچه در بین مردم رواج پیدا کرد و بسیاری از مردم از آن برای دوخت لباس های خود استفاده می کردند.

 

پارچه گاباردین طوسی

 

کاربردهای پارچه گاباردین
پارچه گاباردین، پارچه ای است که بافت محکمی دارد و از پنبه تهیه می شود؛ به همین دلیل در صنعت پوشاک بسیار مورد استقبال قرار می گیرد. این پارچه معمولا برای دوخت پیراهن، شلوار، دامن، کت و شلوار، پالتو، یونیفرم، اور کت و سایر لباس های زمستانی و پاییزی استفاده می شود. همچنین بسیاری از خیاطان و طراحان لباس از آن برای تولید کلاه و کیف نیز استفاده می کنند.

 

پارچه گاباردین قرمز

 

نحوه صحیح نگه داری از پارچه گاباردین
نگه داری و شست و شوی این پارچه تنها با رعایت چند نکته کار آسانی است. با ما همراه باشید تا در ادامه به این بررسی این نکات بپردازیم.

شست و شو
اولین نکته در رابطه با شست و شوی پارچه های گاباردین این است که نباید این پارچه ها را با ماشین لباس شویی شست! زیرا بافت آن خراب می شود. بهترین کار این است که با دست و همراه با آب سرد آن را شست وشو داد. اما اگر ناچار هستید که لباس گاباردین را با ماشین لباس ‌شویی بشویید، باید توجه داشته باشید که دمای شست‌ و شو از ۴۰ درجه سانتی گراد بیشتر نشود و روی دور کند شسته شود. نکته دوم در رابطه با خشک کردن آن است؛ این پارچه ها را باید در دمای پایین خشک کرد تا از تغییر شکل و اندازه آن جلوگیری شود.

نکات مهم اتو زدن
این پارچه ها معمولا به دلیل دارا بودن خاصیت ضد چروکی، نیازی به اتو زدن ندارند؛ زیرا اتو زدن ممکن است پارچه را برق بیندازد. اما اگر لازم بود لباس گاباردین را اتو بزنیم، دمای اتو را روی میزان کم تنظیم می‌ کنیم و خیلی سریع آن را از روی پارچه بر می‌ داریم. اتو می ‌تواند صدمه دائمی به پارچه های گاباردین وارد کند.

 

پارچه گاباردین مشکی

 

ویژگی های پارچه گاباردین
این پارچه علاوه بر بافت محکمی که دارد؛ ویژگی های مثبت دیگر نیز دارد که باعث شده بیشتر در دل مردم جا بگیرد. در ادامه به ویژگی های این پارچه منحصر به فرد می پردازیم.

با دوام است
اگر به دنبال لباسی هستید که بتوانید آن را سال ها به تن کنید، لباس هایی تهیه کنید که پارچه آن ها گاباردین باشد. این پارچه با داشتن بافت محکم و جان دار، می تواند به مدت سال ها برایتان کارایی داشته باشد.

ضد آب است
اگر به دنبال پارچه ای هستید که در برابر آب مقاومت بالایی داشته باشد، بهترین انتخاب گاباردین است. ضد آب بودن یکی از ویژگی های جذاب این پارچه است؛ که باعث شده طرف داران زیادی پیدا کند. البته گمان نکنید که یک قطره آب هم از آن رد نمی شود! بلکه در مقایسه با دیگر پارچه ها، مدت طولانی تری شما را خشک نگه می دارد. به همین دلیل؛ یک انتخاب عالی برای دوخت بارانی محسوب می شود.

 

چند مدل پارچه گاباردین

 

لطیف است
شاید با خود فکر کنید که پارچه هایی که بافت محکم و ضخیمی دارند، لطیف نیستند. اما گاباردین این تصور شما را بهم می ریزد. زیرا زمانی که لباسی از جنس گاباردین به تن می‌ کنیم، حس خوبی داریم و از نرمی آن لذت می ‌بریم. این پارچه با داشتن ظاهری لوکس و لطیف باعث می شود تا ما در آن احساس راحتی را تجربه کنیم.

چروک نمی‌شود
ضد چروک بودن یکی از ویژگی های منحصر به فرد این پارچه است. پس اگر به چروک بودن لباس حساس هستید؛ پارچه گاباردین مناسب شما ست. زیرا ترجیح می دهد در همان وضعیت بماند و چروک شدنش کار آسانی نیست.

دوست دار طبیعت است
پارچه های گاباردین معمولا از پنبه ارگانیک به دست می آیند و برای تولید آن ها هیچ گونه محصول حیوانی به کار نمی رود. و گاهی این پارچه ها از پشم تابیده، پولیستر منسوج یا پنبه تهیه می شوند که هیچ ماده شیمیایی در تولید آن به کار نمی رود. بنابراین زباله آن ها حدود ۵ الی ۱۰ سال به طور کامل تجزیه می شوند و به طبیعت باز می گردند. به همین دلیل به طبیعت آسیبی نمی رسانند.

 

پارچه گاباردین سرمه ای

 

ما در این مقاله به معرفی پارچه گاباردین پرداختیم و کاربرد های آن را برایتان بازگو کردیم. همچنین نحوه نگه داری و فواید این پارچه را نیز مورد بررسی قرار دادیم. حال نظر شما در رابطه با این پارچه چیست؟ آیا شما برای دوخت لباس های خود از این پارچه استفاده می کنید؟ چه ایده ای برای دوخت لباس با این پارچه دارید؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.